Motorstorm

Motorstorm

Utvecklingsteamet bakom bland annat WRC 4 bjuder på en hetlevrad racingfest där brinnande bilvrak, sanslösa mängder lustgas och kladdig blålera utgör grundstommen

På slutet, under det sista året, har jag dömt ett flertal spel för snabbt. I förhandsstadiet kallat dem oinspirerade misslyckanden och varit stensäker på att mina föraningar skulle stämma. Jag har haft fel nu, flera gånger, och även om det är en självklarhet då man som spelskribent trots allt förhandstittar (och ger tidiga intryck) flera hundra spel om året - börjar det bli tjatigt nu...

Jag är beroende av att alltid veta bäst och har mått dåligt över mina felberäkningar de senaste månaderna. Saint's Row dömde jag ut på förhand liksom svenskutvecklade Just Cause. Två spel som i färdigt skick visade sig rocka, benhårt. Samma sak med Canis Canem Edit (Bully) som jag inte alls trodde skulle bli så bra som det faktiskt blev. Crackdown är ett annat bra exempel. Det jag fick spela under X06-mässan i september ifjol stank illerpäls, och jag var tvärsäker på att vårt betyg skulle hamna på en medelstark fyra. Men så blev det inte, som du vet. Crackdown regerar och Jonas gav spelet en välförtjänt åtta i betyg.

Så var har Motorstorm med detta att göra? Vad har Motorstorm gemensamt med Just Cause, Saints Row och Crackdown? Ingenting förutom att en viss herr chefredaktör dömde ut det efter sin första testspelning. Jag lirade förhandsversionen i cirka en timme innan jag skrev här på siten om att jag trodde att spelet skulle bli en besvikelse. Jag gillade inte den aningen chansartade karaktären på själva tävlingsmomentet, tyckte att fysiken var för studsig och att laddningstiderna kändes väldigt överdrivna.

Efter nio timmar tillsammans med det färdiga spelet håller jag med om vissa av mina föraningar efter att ha spelat förhandsversionen. Motorstorm innehåller racing av ungefär samma typ som i Flat Out som kändes kaosartat och baserat mycket på chans, tur och tillfälligheter. Det tyckte jag efter en timme med spelet och det tycker jag fortfarande. Men jag tycker nödvändigtvis inte alls att detta är något negativt, inte alls. Det finns en stor charm i att hänge sig fullständigt åt stundens fullkomliga kaos, kasta sig ut för extremhöga klippavsatser och bara njuta av det vansinne som sker på skärmen framför en. Motorstorm är en upplevelse framför allt annat. Ett racingspel som tar den attraktiva raseriracing som Burnout definierade och förfinar den till en konstform. Dock bör sägas att det finns svagheter i Motorstorm, absolut. Men det tar vi senare.

Min buggy är knölig som en sönderstampad läskburk, täckt i blålera och med en brand på bakre delen av karossen som vägrar slockna. Förmodligen sprängs jag snart, särskilt om jag fortsätter att pumpa in litervis med lustgas i motorn (som kändes skranglig redan efter ett varv). Till tonerna av den ultimata förstörelse som sker på racingbanan spelas just nu Slipknots "Before i Forget". Joey Jordison straffar sina stackars Pearl-pukor värre än någonsin medan jag klämmer fast ännu en motorcykelåkare mot bergväggen.

När Motorstorm är som allra bäst, är det också ett av de mest vansinniga racingspel jag haft nöjet att testa. Ordet racingeufori dyker med jämna mellanrum upp i skallen då motståndarbilarna smäller sönder i tusen bitar framför mig, leran sprutar och Slipknot kastar sig över den överenergiska refrängen. Corey Taylors arga stämma passar utmärkt som en förlängning av den enorma aggression som krävs för att bli riktigt bra i Motorstorm. För hatet spelar en nyckelroll i att förbli framgångsrik, hur märkligt det än må låta.

Släpp allt du vet sedan tidigare om racing, och hänge dig helt åt Evolution Studios högoktaniga off road-fest. Hänge dig åt ilskan. Jag kör som ett svin (bokstavligen), tacklar alla, krockar mer än gärna sönder alla jag kan komma nära. Jag använder nitrotuberna som en illbatting och kastar mig in i alla genvägar jag ser. Jag är konungen av kul, den hårdrockande bergsgeten med 1200 hästkrafter under huven, jag är wolfman, American Psycho och Tom Araya i Slayer. Jag är döden.

Motorstorm påminner om Flat Out, fast tävlingarna äger rum i Grand Canyon på betydligt större banor, som innebär en helt annan frihet att själv välja väg. När spelet startar får vi följa kameran som sveper över de lätt röda klipporna medan en överdrivet sliskig Hollywood-gubbe vräker fram klyschiga oneliners om den legendariska tävlingen (i samma mörka stämma som hörs i varenda blockbustertrailer). Kameran panorerar runt, och lyfter sig sedan över klipporna och sveper ned i dalen bakom dem. Där är det knökfullt med folk, bilar, tält och husbilar. Motorstorm är inte bara en enskild tävling om pengar, respekt och berömmelse utan en festival, där världens bästa off road-galningar samlas under en helg vecka för att göra upp om vem som egentligen är bäst.

Upplägget är centrerat kring ett gäng biljetter till de olika tävlingarna i spelet (som i sin tur innehåller två till fyra deltävlingar vardera). När spelet startar är två av biljetterna redan upplåsta och man kan fritt välja mellan fyra stycken olika tävlingar på två olika banor. Allt eftersom man vinner dessa lopp låses nya biljetter upp, nya banor och möjligheten att ratta nya fordon.

De olika fordonstyperna (lastbilar, jeepar, rallybilar, buggys och motorcyklar) är olika bra på olika underlag och det gäller därför att vara uppmärksam på var motståndarna kör och försöka hitta den optimala vägen för just det fordon man använder sig av. Lastbilarna är bäst i grötig lera, motorcyklarna trivs på de stenhårda klipporna och buggybilarna i den torra sanden. Rallybilarna i spelet vet jag inte riktigt var de trivs bäst, både på sanden och på klipporna antar jag. När jag kör en av dessa så kör jag vildare än med något annat av fordonstyperna, så mycket vet jag i alla fall.

Orsaken är helt klart att rallybilarna har mindre fjädringsväg och känns stabilare vilket bidrar till att det går att skära kurvorna ännu tätare, använda ännu mer nitro och ta ännu större chanser i hoppen. Med en buggy är det hur enkelt som helst att hamna på taket eller flyga in i en bergvägg bara genom att styra lite lite fel då de skumpar, hoppar och sprätter omkring över banorna som sandloppor. Motorcyklarna känns däremot mycket stabila och är väldigt snabba. Det är superläckert att sitta och titta på närt någon annan spelar Motorstorm ombord på en av motorcyklarna bara för att se hur snyggt animerad föraren är, hur realistiskt han (eller hon) rör sig beroende på hur man styr och vart man kör.

För att bli framgångsrik i Motorstorm krävs det att man lär sig banorna till att börja med. Det finns oftast fyra olika vägar att välja mellan, alla bredvid varandra. Det där lät konstigt, eller? Alltså, banorna är inte helt öppna och fria på så sätt utan fortfarande snitslade likt i vilket racingspel som helst. Däremot är de gigantiska i bredd och det går som sagt att välja om man vill brottas med lastbilarna nere i leran eller köra på en högt belägrad klippkant tillsammans med de andra motorcykelgalningarna. Försöker men köra i leran med en buggy blir man snabbt omkörd, till exempel. Samma gäller om man klättrar på klippkanterna med någon av de tyngre fordonen.

Utvecklarna bakom Motorstorm är samma som gjort WRC-spelen till Playstation 2. Även om de såklart använt sig av sin goda expertis beträffande bilfysik och grym känsla i Motorstorm finns det egentligen inga direkta likheter mellan exempelvis WRC 4 och Motorstorm. Ja, förutom att båda innehåller mängder av ljusbrunt grovgrus då förstås.

Fysiken i Motorstorm är närmare Flat Out än något annat, men lever helt på egna meriter tack vare ett grymt roligt tyngdsystem och väl tilltagen fartkänsla. Till skillnad från exempelvis Burnout Revenge så går det att hela tiden bli bättre på Motorstorm genom att lära sig exakt hur bilen beter sig beroende på fart, underlag och den mängd handbroms man väljer att använda. Det är exempelvis mycket viktigt att lära sig nyttja nitrofunktionen på ett smart sätt. Dels eftersom den överhettar och då spränger motorn om man använder den för mycket, men även eftersom den är designad så att den många gånger kan rädda en undan en säker död.

Om man exempelvis slänger ut bakändan i en på tok för bred sladd och håller på att glida över kanten (och trilla 900 meter rakt ned i en ravin) är det viktigt att lära sig möta upp sladden och parera den med hjälp av ett par tryck på nitroknappen. Det går att styra momentumfysiken ganska mycket med användandet av nitro, och tillsammans med val av fordon gentemot underlag är detta nyckeln till framgång i Motorstorm.

Och sen har vi den grafiska biten, som på förhand varit den absolut största snackisen. Motorstorm har redan innan den europeiska premiären korats till något slags grafiskt slagskepp för Sonys nya maskin, och med all rättvisa. Motorstorm är utseendemässigt väldigt läckert och kissar lite granna (bara lite, men ändå) på alla andra Playstation 3-spel vi hittills testat. I direkt jämförelse med exempelvis Ridge Racer 7, Need for Speed: Carbon, Full Auto 2 och Formula One är Motorstorm betydligt snyggare på alla punkter och känns till skillnad från ovan nämnda titlar verkligen som ett nästa generationsspel.

Bilmodellerna är superskönt designade (spelet innehåller bara fantasibilar fast med massor av roliga referenser till verkliga vrålåk) och miljöerna är så läckra att man ibland tvingas stanna bilen bara för att betrakta härligheterna som omger en. Snyggast är banan som heter "Mesa Raingod" och äger rum på kanten av en 1100 meter lång klippa. Ett par centimeter till höger ligger en bottenlös jätteravin och klippan består av tre olika avsatser som är olika bra beroende på vilken typ av fordon man kör (se tidigare stycken om fordonsklasser). Att vräka sig fram längs dessa klippor med en skumpande sandbuggy och se motståndarbilarna fräsa rakt in i stenväggarna är en olidligt attraktiv spelupplevelse som ofta lockar till flamsiga skrattattacker.

Multiplayermöjligheterna är begräsade till onlinerace, enbart, och är underhållande om ändå knappast perfekta. Det är roligt att mörda sina polare genom att knöla in dem i en sten i 240 km/h och tävlingarna tenderar att bli betydligt mer kaotiska med 11 helvilda kompisar än med de datorstyrda AI-motståndarna. Dessvärre existerar en del problem med skärmuppdateringen då man spelar online, något som jag hoppas (och förväntar mig) att Sony löser per omgående.

På minuskontot finner jag också lite väl långsamma laddningstider (inte minst de hutlöst sega menyerna), lite väl få banor och lite väl stor fokus på tur ibland. I övrigt älskar jag dock allt med det här spelet.

Motorstorm är en slags helgalen mix mellan Flat Out, Burnout och Road Rash. Racingen är rolig, explosiv, spännande och den audiovisuella upplevelsen är minst sagt fantastisk. Detta är det tveklöst snyggaste premiärspelet till Playstation 3. Det enda egentliga minuset är det faktum att racingen ibland känns lite väl chansartad, och att det är för få banor. I övrigt är Motorstorm grymt cool vansinnesracing som jag starkt rekommenderar dig att köpa.

Motorstorm
Motorstorm
Motorstorm
Motorstorm
Motorstorm
Motorstorm
Motorstorm
Motorstorm
Motorstorm
Motorstorm
Motorstorm
Motorstorm
Motorstorm
Motorstorm
Motorstorm
Motorstorm
Motorstorm
Motorstorm
Motorstorm
8 / 10
+
Rolig bilfysik, urläcker grafik, skönt upplägg, bra musik, snygg presentation
-
Lite väl enkelt, bara multiplayer online, för få banor

Jesper Karlsson
Motorstorm är ett spel som utvecklats enbart för att visa vilken kraftfull spelmaskin Playstation 3 är. Det är lite som en grafikdemo som imponerar från första stund med sanslös grafik och svettigt tempo. Från början är det svårt att inte ryckas med i den vilda helhetsupplevelse som Motorstorm bjuder på. Men det tar heller inge särskilt länge innan det går upp för mig vilket ytligt spel Motorstorm är. Dels är banorna för få, bilarna med och avsaknad av ett multiplayerläge som även går att nyttja offline får mig att tröttna bara efter en helg. Motorstorm är ett roligt racingspel för den med bristfälligt tålamod. För den som väntar sig en mer matig och innehållsrik racingupplevelse till Playstation 3 får jag lov att istället rekommendera Formula One: Championship Edition. 7/10

• killermm
    I det här spelet är det lätt att krocka och när man krockar går det i slowmosion också flyger man från bilen det är rätt kul när man... 5/10
  • DuraBle