Det enskilt bästa budgetvalet bland alla de simracingpedaler som finns att välja (och vraka) mellan förblir Fanatec CSL Elite V2. 3490 kronor för tre suveräna, Loadcell-baserade pedaler inklusive pedalplatta i högkvalitativt stål, är ett megafynd. Otroligt prisvärt. Men vad väljer jag om jag ska hoppa upp ett kliv i kvalitet och prestanda? Heusinkveld Sprint kostar 8299 kronor (tre pedaler plus pedalplatta) medan Simagic kräver 7890 kronor för en uppsättning P1000 med tre pedaler och monteringsplatta att lägga hälarna på. Strax under dessa två modeller (prismässigt) lägger sig nu Moza Racing med deras uppgraderade, andra, version av CRP-pedalerna som inklusive koppling (tre pedaler plus platta) går lös på 6490 kronor, just nu vid release. Vad finns det mer inom samma prissegment? Simlab XP1 (7790 kronor, tre pedaler exklusive monteringsplatta), Asetek Forte, 9990 kronor för tre pedaler inklusive plattan samt Logitech Pro Pedals som kostar 4590 kronor för tre pedaler.
Vilka av alla dessa är bäst? Vilket pedalset är mest prisvärt? Låt mig göra detta väldigt enkelt och så tydligt och konkret som möjligt klargöra vad jag tycker. Simracingvärldens mest prisvärda pedaler är fortfarande Fanatec CSL Elite V2. På andraplats placerar jag gladeligen Moza Racing CRP2 som för strax över 6000 kronor erbjuder prestanda som hos flertalet konkurrenter är betydligt dyrare. Det är där vi tar avstamp inför denna hårdvarurecension. CRP2 är massor av bra saker och bör utan någon som helst tvekan beskrivas som en kanondeal sett till "bang for buck".
CRP2 är en vidareutveckling av CRP och det märks direkt att Moza inte bara lärt sig massor av sina forna misstag utan även kikat hälsosamt mycket på sina närmaste rivaler för att kunna sätta ihop en alldeles strålande samling pedaler för den som inte vill "nöja sig" med billigare budgetalternativ. Detta är naturligtvis laddcell-baserade pedaler tillverkade i flygplansaluminium med en kolfiberförstärkt basplatta och en bromspedal som tål upp till 200Kg tryck. På så sätt är de jämförbara med konkurrerande pedalset som är upp till dubbelt så dyra, och känslan i dem är väldigt bra. Moza skickar med en hel liten låda med olika gummipackningar för att du utöver de skruvar som sitter på baksidan av pedalarmarna ska kunna skräddarsy känslan och motståndet helt efter ditt eget tycke.
Personligen gillar jag en hård bromspedal men inte för hård. 200 kilo är vanvett i min värld och jag brukar snarare hamna på runt 80kg när jag kalibrerar in min bromspedal och väljer den känsla som jag tycker motsvarar hur de tävlingskärror som jag kört - kändes. När det gäller gasen föredrar jag en relativt mjuk och lätt gaspedal medan min koppling gärna får vara lite av det tyngre slaget, då min gamla Exedy-racekoppling i min förra WRX STi fortfarande är den bästa koppling jag testat. Alla dessa inställningar och modifikationer sett till motstånd i de tre pedalerna har för egen del gått supersmidigt att utföra och dessutom roligt då man likt tuning i en riktig bil liksom testar sig fram till den känslan som kan tänkas ge optimal prestanda.
Byggkvaliteten här är också strålande. Jag gillar verkligen hur de valt att designa möjligheten till att kunna vinkla pedalplattorna i sig beroende på vilken vinkel man vill ha på fötterna när man kör och jag gillar plattan som allt skruvas fast i då den känns genomtänkt och extremt robust. Det är dessutom så pass trevligt att Mozas egeb programvara för att göra diverse inställningar samt kalibrera dessa pedaler (Pit House) gått och blivit alldeles lysande efter att tidigare varit minst sagt medioker, och det är såklart ännu en fjäder i hatten för dessa högkvalitativa pedaler.
Att betala 6500 kronor för ett set innehållande tre toppenfina pedaler plus robust och väl genomtänkt basplatta av det här slaget måste anses som ett regelrätt fynd och beroende på vad de kommande servomotorerna Moza Mbooster Active Pedals kommer att kosta, finns det goda chanser för Moza att dominera pedalmarknaden under 2025. Om du letar toppenpedaler just idag, råder jag dig att testa CRP2. De är suveräna.