
Det är ju inga konstigheter det här, vilket innebär att jag ska försöka fatta mig relativt kort. FSR var under lång tid Moza Racings flaggskepp men efter att de tryckt ut såväl Lamborghini-kringlan Essenza SCV12 som Vision GT-ratten hamnade deras lysande formelratt lite i skymundan. Nu råder de dock bot på det genom att ha släppt en ny version av FSR som vi tallat på den gångna veckan.
FSR2 är konstruerad av aluminium och fronten är täckt av kolfiber. Den mäter 28 centimeter, väger 1,8 kilo och levereras såklart med Moza Racings mycket kvalitativa snabbkoppling som jag fortfarande anser vara bäst bäst i simracingvärlden efter Fanatecs Krontec-koppling. På framsidan sitter det tio stycken bakgrundsbelysta tryckknappar, fem stycken roterbara knappar, två stycken joysticks för menynavigering samt sex (!) stycken paddlar monterade på bakstycket. Samtliga är tillverkade av kolfiber och huserar Hall-sensorer. Två av dem har jag verkligen ingen aning om vad man ska ha till men de andra fyra agerar såklart växelpaddlar samt koppling, om man nu väljer att ratta F1-bil.
I mitten hittar vi en 4,3" stor LCD-skärm med touch-funktionalitet och den omges av tio stycken lampor som indikering av varvtal samt sex stycken sidomonterade lampor (tre på varsin sida om skärmen) för gul/blå/röd-flaggsindikeringar. Greppen är täckta av perforerat läder och displaygrafiken går att skräddarsy via Mozas egen mjukvara Pit House. Bra... Såklart. Allt det där låter på pappret alldeles lysande, men hur är den att köra med då?
Den är lysande. Alldeles lysande.
Jag skulle vilja påstå att detta är Mozas bästa ratt hittills och den bästa Formel-kringlan jag haft nöjet att testa. Mozas designers har till att börja med verkligen prickat helt rätt gällande storleken, dispositionen och placeringen av funktioner, reglage och knappar samt greppens ergonomi. Placeringen av växelpaddlar är perfekt, placeringen av skärmen är perfekt (högt upp så att ratten inte blir bottentung, som Fanatecs Bentley GT3-ratt eller framförallt Aseteks snordyra Invicta-ratt (som jag inte gillar). Skärmen (om ratten nu utrustas med det) måste sitta högst upp, mot den över kanten - enligt mig. Allt annat är meningslöst då kringlan känns som om den hamnar för långt ned i förhållande till hur man håller och var man som förare tittar när man kör, något som Moza (likt exempelvis GSI) lyckats oförskämt väl med.
Jag gillar knapparna, jag gillar bildkvaliteten i skärmen, jag gillar paddlarna och hur distinkt snabba och kvalitativa de känns och jag gillar som sagt greppet, vikten och bredden. Snabbkopplingen är strålande och byggkvaliteten mästerlig. Det enda jag inte riktigt gillar är att det inte går att bygga egna Simhub-dashar och projicera inuti den infällda LCD-skärmen (även om det går skräddarsy dem som finnes i Pit House, vilket räcker gott egentligen) och att Moza envisas med att blanda för många olika färger på framsidan av designen. Gult, orange, rött, grönt, blått... Jag vet att tävlingsbilar ofta ser ut såhär sett till deras specialbyggda rattar för att undvika att föraren under lopp trycker fel, men ändå... Här hade jag gärna sett en mer stilren inställning till färgschemat.
Moza Racing FSR2 kostar en rejäl slant. 7990 kronor för en Formel-kringla är inga småpengar såklart och för den som bygger simrigg med en tight budget är detta naturligtvis inget jag avser att rekommendera. För den som vill ha den bästa däremot råder det ingen tvekan om att Moza Racing med denna uppföljare brädar upp till tre gånger så dyr konkurrens från exempelvis Simucube, Asetek, Cube Controls, Sim Lab samt GSI.