När man tömmer kontot för att kunna spela de snyggaste och mest krävande titlarna i bra flyt med ett grafikkort från Nvidia, så förväntar man sig det bästa. Det får du med Geforce-seriens toppkort GTX 1080ti, om du nu inte vill pantsätta en njure och slå till på deras Titan-kort direkt.
GTX 1080ti Gaming X 11G går lätt att hitta för under 9000 kronor, ocoh för pengarna får du ett kort som låter har en vilovolym på runt 10 dB och endast vid provocerande kan fås att låta mer än 36 dB (mer än 30 dB har vi inte uppmätt vid normal användning). Men utöver det spektakulära kylsystemet Twin Frozr VI, vad är det egentligen som kostar?
Grundplattformen är i grunden densamma, det inkluderar en Pascal GPU med 11 GB GDDR5X RAM, och 11 GB/ps minneshastighet. Men där referenskortet ligger på 1582 klockfrekvens, så är det blott Silent Mode på GTX1080ti med en ökning till 1657 MHZ i Gaming Mode. Memory Bus kör på 352 bit, och i OC Mode är Memory Clock Speed på härliga 11.1124 Mhz. Vi hittar totalt 3584 Cuda-kärnor, och inte helt överraskande krävs 2x8 bens PCI-anslutning för att driva det.
Kortet drivs av förhållandevis låga 250 watt, vilket är rätt märkvärdigt för ett kort i denna prestandaklass, men vikten är däremot saftiga 1,2 kilo så det gäller att ha stadig hand vid monteringen. Det är dock rätt mycket metall på det, så det känns fullt rimligt. Det stödjer naturligtvis även full SLI, G-Sync och Adaptive Vertical Sync samt kommer med tre års garanti.
Bland anslutningarna hittar vi två stycken DisplayPort (V. 1.4) och två HDMI (V. 2.0) samt ett DVI-D Duallink-anslutning med DirectX 12-stöd. Kortet kallas "VR Ready", men det var Nvidias mellanklasskort från senaste generation också, och vi har testat långt svagare kort från Geforce-serien som kör virtual reality utan problem.
Bakplåten är byggt i solid metall, och har en LED monterad. Som så mycket annat styrs det med MSI:s Gaming App (även till mobil), men man kan också bara smälla i kortet, och så funkar det bara av sig självt. Installationen är ganska enkel med en standard PCI Express-montering, så av med det gamla och i med det nya på två minuter. MSI har trots det bifogat en instruktion dock.
Men tillbaka till kylningen, för den har ansvaret för faktumet att man kan köra ett så kraftigt grafikkort utan att det kraschar av värmen. Lösningen Twin Frozr VI har två fläktar med Torx 2.0-vingar som är tudelade för att ge 22% mer luft än traditionell design. Det vågar jag inte uttala mig om, men jag kan slå fast att det håller kortet kallt iallafall. Det går sällan över 50 grader vid normalt bruk och även på max håller sig allt gott och väl under 70 grader.
Vi har tidigare haft kraftfulla maskiner med ett enkelt GTX 1080 som inte kunnat köra 4K med +60 FPS, så frågan är då om detta klarat biffen - och svaret är trevligt nog ett rungande ja. Här är data från 3D Benchmark-programmet, här på ett GTX1070, också i MSI:s Gaming X-serie:
3D Mark-testens målgrupp i parentes:
Sky Diver:26290 (Tetris- och Minecraft-maskiner)
Fire Strike: 13205 (Förnuftig medel-PC)
Fire Strike Extreme: 7557 (Highend)
Fire Strike Ultra: 4242 (4K Gaming)
Time SpyS: 5396 (Nyaste spelen på högsta inställningar)
Här är resultatet för 1080TI:
Sky Diver:27775
Fire Strike: 16718 (7% under 4K Gaming PC)
FSE: 11278 (cirka 10% över 4K Gaming PC)
FU: 6560 (4k PC är 5552, cirka 16% över 4K Gaming PC)
TS: 7771 (cirka 15% över 4K Gaming PC)
Men nog om benchmarking och liknande. Det mest intressanta är såklart hur kortet presterar i verkliga livet:
FPS-mätning:
The Division
High: 151.5 (GTX 1080 118.3 på maskin med kraftigare CPU)
Ultra: 130,3 (GTX 1080 93,4 på maskin med kraftigare CPU)
Ett hopp på 33/37 FPS bara genom att gå från ett vanligt GTX1080-kort är extremt mycket, och betydligt mer än jag hade väntat.
Total War: Warhammer ligger på 128,2 på Ultra, medan ett normalt GTX1080 ligger på 124,1 - med en kraftigare CPU. Det kan delvis ksylla på att det är ett mycket krävande spel men jag vill ändå tillägga att det är svårt att pressa ur mer än 100 FPS generellt. Vi har tidigare testat Total War: Warhammer med en SLI-konfiguration på två GTX1080, och nådde "bara" på 137,1 FPS, alltså cirka sju FPS mer än ett enkelt GTX1080ti. Om det säger mest om Total War-seriens tveksamma optimering eller hästkrafterna i ett GTX1080ti finns det nog många åsikter om.
Vill du mäta med något äldre spel, så hittar du här Middle-earth: Shadow of Mordor:
Max: 295,02
Average: 166,71
Ganska imponerande.
Men tillbaka till 4K. Benchmark-programmet säger en sak, men något annat i verkligheten. Vi har tidigare testat med två GTX1080 som bara nådde 57 FPS i 4K i The Division på Ultra, men i den jämförelsen ska det dock sägas att SLI-optimeringen på spelen varierar.
Men låt oss hoppa direkt till siffrorna för 4K (och ja, det ser fantastiskt ut, oavsett FPS-tal).
Total War: Warhammer:
High: 90,3
Ultra: 71,0
Överraskande nog kommer vi alltså över den magiska gränsen på 60 FPS, och detta utan att tekniken låter som en turbin.
The Division:
High: 68,1
Ultra: 58,1
Kan man nöja sig med High eller bara anpassa lite så kommer man utan problem över 60 FPS-gränsen, men Ultra i 4K är en barriär svår att forcera i dagsläget. Förhoppningsvis kan någon hemmapulare komma med en lösning inom kort som håller kortet stabilt och ändå driver över 60 FPS - vilket inte borde vara så svårt.
144 Hz gaming är annars det nya svarta och det av goda anledningar. Jag föredrar själv lägre upplösning än 4K och få 144Hz uppdateringshastighet. Det ger en helt annan och mer flytande dimension:
Total War: Warhammer
Ultra: 73,1
High 96,6
Återigen klaras den magiska 60 FPS-gränsen utan anmärkning, men det är anmärkningsvärt att det alltså är nästan lika krävande att köra i 144Hz som upplösningen 4K.
The Division
High 153,4
Ultra 129,3
The Division är betydligt bättre optimerat, vilket avspeglar sig i siffrorna.
4K-spelande beror alltså till stor del på ett spels optimering, men en sak står klart. GTX1080ti är ett mycket bra val om singel-GPU är vad du efterfrågar på en trots allt inte obegränsad budget. Inte billigt såklart ändå, men kraftigt och tyst.