Svenska
Gamereactor
artiklar
Halo 5: Guardians

Multiplayerguide - Halo 5

Gamereactor har samlat ett gäng ovärderliga tips och tricks som gör dig till en bättre Halo 5-spelare...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Spartanerna har återvänt i Halo 5: Guardians och multiplayer-delen i senaste upplagan av den långlevade shooter-serien är en återgång till dess forna glans, då 343 Industries äntligen lyckats smida en tävlingsinriktad multiplayer-upplevelse som kan stå stolt sida vid sida med det bästa som Bungie hade att erbjuda. Under dagarna som lett upp till lanseringen har vi testat både nya och gamla spellägen och om du är en av de som förlorar sig själva i Halo för första gången (eller till och med om detta inte är din jungfruresa) så har du här några tips och tricks som mycket väl kan hjälpa dig att förbättra din K/D-ratio inför veckorna framöver.

HQ

Tillbaka till rötterna
Denna sektion handlar om utrustningen du kommer att använda snarare än specifika råd om de olika spellägena som finns till hands. Omfånget av vapen och fordon har aldrig varit såhär robust. Med det i åtanke - här är ett par observationer som borde hjälpa dig att bli mer effektiv på slagfältet.

Din Assault Rifle är standardvapnet med vilket du kommer börja med i de flesta spellistor och 343 Industries har gjort det till ett mer kapabelt vapen i Halo 5 än i tidigare delar, dels för att du nu kan zooma med geväret och dels för att det fått sig en buff i dödlighet. Med det sagt gäller den viktigaste av de gamla reglerna fortfarande: avfyra vapnet i korta, kontrollerade salvor (särskilt när du angriper fiender på längre avstånd). Att vilt spreja kulor omkring sig är väldigt sällan effektivt. Givetvis finns det både Covenant- och Promethean-motsvarigheter - Suppressor-puffran avfyrar guidade projektiler i stil med Needler-pistolen medan Storm Rifle överhettas snabbt men är oerhört dödlig på närmare avstånd.

Detta är en annons:

En annan gammal fanfavorit, Magnum-pickan, har också blivit ett mer effektivt val. Faktum är att pistolen mest troligt inte har varit så här bra sedan dess debut i Halo: Combat Evolved. Detta vapen är, för många, att föredra framför startgeväret då det även på längre avstånd kan stå pall med mer kraftfulla vapen om användaren kan rada upp huvudskotten med säker hand.

I Battle Rifle och DMR:en har spelaren två av sina bästa vänner på medellångt avstånd och precis som fallet är med din Magnum är huvudet det som du ska sikta på. Med dessa gevär kan du hålla dig bakåt under en eldstrid, noggrant välja ut dina mål och dela ut ordentligt med skada samt göra slut på de som är upptagna i närstrid. På öppnare banor är någon av dessa vapen nästan alltid att föredra men på tajtare arenor kan det nästan vara lika bra att hålla sig till sin Assault Rifle.

Rocket Launcher, Hydra Launcher, den klassiska Sniper Rifle och den nya Plasma Caster är "power weapons" - alla med sina egna styrkor och svagheter. Raketstruten är långsam men förkrossande kraftfull medan Hydran skjuter betydligt snabbare men erbjuder betydligt mindre skada per skott (den påminner om föregångarnas Brute Shot i det avseendet). Spelare som tar på sig sniper-rollen behöver vara väldigt träffsäkra, annars avlägsnar de sig själva från striden utan att erbjuda sitt lag någonting. Nyckeln till dessa vapen är dock inte nödvändigtvis hur du använder dem, utan mer om att neka motståndaren tillgång till dem. Så gör det till en prioritet att plocka på dig dem om tillfället visar sig och håll dig till ditt lag så att de kan plocka upp vad du än släpper om du råkar bita i en kula.

Halo 5: Guardians
Detta är en annons:

Det finns en hel uppsjö av vapen i Halo 5, som sagt. 343 Industries har arbetat hårt för att se till att de allihop fyller en specifik funktion på slagfältet och medan några av dem kan kännas likartade är de aldrig exakt likadana. Din Scattershot och din Shotgun liknar varandra en hel del, exempelvis, men den sistnämnda är den kraftfullare av de båda. Scattershot är dock effektivare på lite längre avstånd än sin motsvarighet och dess projektiler kan studsa på väggar. Det handlar om att lära känna vapnens attribut och syften. SMG:n skjuter sinnessjukt snabbt men är bara riktigt effektiv i mer trånga utrymmen och ett fullt uppladdat Plasma Pistol-skott dränerar en motståndares sköld omedelbart varpå du snabbt kan rensa upp med ett huvudskott.

Kanske viktigare än något enskilt skjutvapen eller omgjord design är hur 343 ändrat hur vi interagerar med våra krutpåkar med det nya "Smart-Link"-systemet med vilket spelaren nu kan sikta "down sights" med varje vapen, något som ökar potentialen för träffsäkerhet markant. Systemet har dock en svaghet, nämligen att en enda träff från en fiendes (eller en väns) eldgivning drar ur dig ur siktet. Ha detta i åtanke när du väljer när du ska sikta med Smart-Link eller inte. När en fiende är omedveten om din närvaro och befinner sig på ett lämpligt avstånd från dig är ett exempel på en situation där Smart-Link kommer väl till pass. En eldstrid i en trång korridor mellan två spelare som skjuter hejvilt är inte en sådan situation.

Det är givetvis även nyttigt att komma underfund med spelets olika fordon. En Mongoose erbjuder två spelare ett sätt att snabbt ta sig över kartan. Ghosten är ett offensivt fordon som är snabbt, rörligt och har plasmakanoner och den är ett bra val för att rensa bort infanteri i ett större område. En skicklig pilot, å andra sidan, kan använda en Banshee för att bringa kaos från himlen och utan rätt vapen i gruppen kan den vara en total mardröm att avlägsna ur ekvationen.

Den ikoniska Warthog-kärran återvänder såklart och detta fordon kräver både en skicklig förare och en kompetent skytt (var bara försiktig om du lastar på för många personer i den då ett enda välplacerat skott från en Spartan Laser eller något av samma magnitud kan sända dig och dina vänner en expressbiljett till spartan-paradiset). Sedan har vi självfallet Scorpion- och Wraith-stridsvagnarna som båda två besitter en förödande eldkraft men som kan bordas av en motståndare och sättas ur bruk med en granat eller några knytnävssmällar.

Halo 5: Guardians

Nya specialiteter
Förändringarna är många och variationsrika då 343 Industries velat finna en helt ny balans för multiplayer. En av de mer betydande skillnaderna mellan Halo 4 och dess efterträdare är borttagningen av armor abilities från forntiden och ersatt dessa med de nya, universala spartan abilities. Detta visar sig mest märkbart i omfånget av rörelser och handlingar som nu finns tillgängliga för spelaren. I ett svep jämnade 343 Industries ut spelplanen och skillnaden det gör är enorm.

Clamber-funktionen är förmodligen vår favorit av nytillskotten i spelet. Alla som spelat Halo förut vet att det inte finns något värre än att hänge sig åt ett hopp och missa det varpå din spartan studsar av kanten och ser ut som en förbannad stolle i processen. Tack vare Clamber är detta nu en händelse som förkastats åt det förflutna. Det gör det lättare att ta sig runt på stridsfältet och det känns bättre att göra det för att du vet att chanserna att du kommer klara vilket hopp som helst är höga. Thrustern, som alla spartaner nu tar med sig in i strid, är en annan sak som gör det lättare än någonsin att bara ta sig runt. Till skillnad från i Halo 4 kan nu spelarna snabbt röra sig i vilken riktning de vill, oavsett vad de gör och det hela kommer till sin fulla rätt när både Thrusters och Clamber används tillsammans.

Med dessa ryggmonterade raketer kan du också hoppa upp och för en kort stund sväva i luften och få iväg ett par kulor mot din fiende (detta gör dig också till ett lätt mål då var försiktig när du gör detta, särskilt i Swat-läget). Ett tips är att slänga granater från detta läge då du då håller dig borta från explosionen. Alternativt kan du med Ground Pound smälla ner mot en fiende under dig med all din kraft för en snabb kill (förutsatt att du träffar).

Att springa har inte förändrats så mycket sedan sist, förutom i att du nu måste springa i något ögonblick innan du når maxfart, varpå du får möjligheten att tackla eller glida längs golvet. Att tacka en motståndare är ett bra sätt att skapa förvirring och i bästa fall döda en fiende som koncentrerat sin uppmärksamhet åt ett annat håll. Det finns dock inte mycket som slår en shotgun-attack efter att ha glidit upp till ansiktet på en fiende, både sett till effektivitet och tillfredsställelse. En viktig sak att komma ihåg är att den nya balansen som 343 implementerat betyder att du inte kommer kunna ladda upp din sköld när du springer, så om du är skadeskjuten bör du snabbt hitta en säker plats där du kan stanna upp och återhämta dig.

Det behöver väl inte konstateras men vi gör det ändå, det är viktigt att lära sig kartorna utantill och det finns inget bättre sätt att göra det på än att bara spela på dem själv. Se bara upp för de många bottenlösa hål och stup som spelaren kan ramla ut för och dö i om denne inte är försiktig nog.

Halo 5: Guardians

Lär dig de olika spellägena
Det finns en handfull av olika spellägen i spelets lanseringsrotation och varje kräver ett specifikt tillvägagångssätt. Här har du ett par grundläggande fingervisningar för att hjälpa dig komma underfund med spellistorna.

Team Arena är en mix av spellägen, inklusive Capture the Flag och Strongholds. I CTF måste lagen stjäla fiendens flagga och lämna av den i sin egen bas (du kan inte få poängen om fienden har er flagga) och det bästa rådet vi kan ge är att du bör kommunicera väl med ditt lag så att ni alla vet vilka som går på offensiven och vilka som skyddar basen. Rör er i par när ni kan och var försiktiga när ni äntrar fiendens bas då det mest troligt kommer finnas en välkomstkommitté.

Strongholds är likartat med de flesta domination-lägen du finner i andra spel men det finns ett par nyckelskillnader. Det finns tre zoner för ditt lag att fånga (en på varje sida av kartan och en i mitten) och lagen börjar inte få poäng förrän de har två eller fler av dessa. Kills gör ingen skillnad för poängen annat än att det såklart försvagar fiendelagets närvaro i ett område. Se till att sikta in er på två zoner, gärna två som är nära varandra, och arbeta för att skydda båda. Du behöver som sagt inte hålla alla tre.

Slayer är en återkommande klassiker och läget är simpelt; fyra mot fyra i strid mot varandra på kartor av medium storlek. Power-vapnen är knutna till en timer så det är lätt att se när nästa släpps (du kommer höra en behändig notifikation som påminner dig) så till skillnad från föregående installationer av Halo-serien behöver du inte hålla koll på när och var vapnen spawnar - spelet berättar för dig. Som vi nämnde förut är nyckeln till framgång här att förneka fienden tillgång till power-vapnen och hålla nyckelpunkter på kartan, så som utkikspunkter.

Swat är en kvick speltyp där spelare kommer utrustade med antingen en Battle Rifle eller en Magnum. Detta läge handlar helt och hållet om huvudskott, så håll det där hårkorset en aning högre än vanligt hela tiden (vi brukar utgå från bakhuvudena på våra lagkamraterna som referenspunkt i början av en match). Du kan göra det svårare för fienden att få ett rent skott på dig genom hoppa omkring i omgivningen men det bästa tipset här är, återigen, att lära känna kartorna. Lär dig var de öppna, vida områdena på kartorna är och var de bästa utkiksplatserna är så att du kan övervaka högtrafikerade områden. Det finns ingen radar här heller, så det kommer hända att du kommer smygande på en fiende som inte vet att du är där, varpå ett enda slag borde göra processen kort med din motståndare (då spartanerna inte har sköldar i detta läge).

Halo 5: Guardians

Breakout är ett nytt läge för Halo 5 och det drar inspiration från Counter-Strike. Både lagen siktar på att bli det första att nå fem vunna ronder och det gör du genom att döda alla fyra motståndare (inga respawns här) eller genom att ta flaggan i mitten av kartan till fiendens bas. Försiktighet är A och O i Breakout då varken sköldar eller radar finns till hands (ungefär som i Swat, fast med lite högre bashälsa). I Breakout är det viktigare än i något annat läge att kommunicera med sina lagmedlemmar, så detta läge rekommenderas för grupper av vänner.

Free-For-All är måhända lite obalanserat i dagsläget och det kan bero på att för många spartaner krigar loss mot varandra samtidigt, vilket gör det svårt att komma in i rytmen då en-mot-en-strider avbryts för ofta. Vi hade gärna sett att antalet spelare reduceras från åtta till sex här. När det kommer till råd: håll dig rörlig, kolla din hörnen och om du får tag på ett fint vapen är det alltid en bra idé att försöka ta sig till en punkt på kartan där det vapnets styrkor utnyttjas lättast (håll dig i slutna områden om du får en Shotgun exempelvis, eller ta dig till en utkikspunkt om du får tar på en Sniper). Och just det, håll alltid utkik efter spelare som försöker återhämta sig efter en strid då de många gånger kan tas ner på jorden med ett välriktat skott från ett precisionsvapen.

Sist (men definitivt motsatsen till minst) har vi Warzone-lägena (just nu finns vanilla-varianten och Assault). Det finns olika sätt att vinna en match av standard Warzone och det innebär ganska sällan att döda motståndare. Hög-profils-NPC:er dyker upp med jämna mellanrum under dessa matcher och att eliminera en boss kan inkassera sinnessjuka mängder poäng så att fokusera på dessa verkar vara det säkraste sättet att vinna i Warzone. När en boss dyker upp, se till att vara där snabbt och börja skjuta med allt du har. I Warzone Assault finns inga NPC:er, utan här handlar det exklusivt om att ta över eller försvara baser.

Warzone inkluderar ett par MOBA-doftande funktioner som att varje spelare går upp i nivå allteftersom att matchen fortskrider. Just högre level din spartan befinner sig på desto mer tunga vapen kan du komma åt i Req-stationerna som spridits omkring baserna. Håll ett öga på din nivå och lär dig vilka vapen som låses upp när för att ha den bättre utrusningen kommer att göra skillnad, särskilt när bossarna börjar droppa in på banan.

REQ-paketen du låser upp erbjuder permanenta föremål och kosmetiska prylar, förbrukningsbara vapen och fordon och XP-boostar som kan aktiveras före en match. Du tjänar in poängen som krävs för att köpa dessa paket ganska snabbt och medan du kan köpa dem för riktiga pengar om du så önskar kan vi inte föreställa oss att många människor kommer känna sig manade att göra det. Det tar bara någon timme av spel för att kunna låsa upp det dyraste av kortpaketen, nämligen. Många var oroade över att introduktionen av mikrotransaktioner skulle skada balansen men så verkar inte vara fallet - åtminstone inte i detta skedet.

Halo 5: Guardians

Har vi missat något?
Det finns ett par taktiker du kan öva på som kommer göra dig mer dödlig i multiplayer. Precis som vi snabbt nämnde i vapensektionen kan du dränera en spelares sköld genom att skjuta honom med ett fulladdat skott från en Plasma Pistol och kassera in en kill med ett huvudskott från Magnum-pistolen (eller en DMR, Battle Rifle, Carbine eller Light Rifle - ni fattar), en klassisk move som fans av serien lär vara väl bekanta med. Denna taktik är grymt effektiv så öva på den i kampanjen mot Elites.

Att vara mer kalkylerande i ditt granatanvändande kan göra dig praktiskt taget oslagbar. En direktträff från en Plasma Grenade är en personlig favorit för oss då det är en garanterad kill (och för att när du "stickar" en fiende har denne ett ögonblick att tänka över sitt oundvikliga öde). En Frag Grenade är kanon när den används med din Assault Rifle eller liknande, så använd de granaterna för att mjuka upp din motståndare innan du går in för din kill. Slutligen har vi Splinter Grenade som kan användas som en fälla, om en fiende jagar dig kan du kasta ned en sådan när du rundar ett hörn och när de kommer efter dig möts de av en otrevlig överraskning.

Faktum är att hörnen generellt är din vän. De erbjuder skydd från angrepp men de ger också chans till att ändra taktik. Var inte rädd för att ibland överraska en motståndare genom att stanna upp när du rundat ett hörn för att konfrontera honom knytnäve mot ansikte när han kommer efter dig. Att vara oförutsägbar är aldrig en dålig taktik. Med det sagt är det också värdefullt att spela försiktigt när det är möjligt, särskilt om du inte är jättesäker på dina färdigheter ännu. Om du efter en match har fått tre kills men bara dött tre gånger så har du åtminstone inte gjort någon skada, så det lönar sig definitivt att se till att fienden inte får en bunt av billiga poäng på din bekostnad.

Det finns också ett rang-system, vilket behöver nämnas. Rättare sagt finns det två; en "allround"-rang som är knutet till hur många matcher du spelat och sedan individuella för varje spellista. För den sistnämnda behöver du spela ett visst antal matcher innan du tilldelas din rang, som ligger på antingen brons, silver, guld, platinum, diamant, onyx och champion. Detta för att spelet lättare ska kunna matcha upp dig med spelare som sitter på en likartad skicklighetsnivå som dig, även om systemet givetvis inte är helt idiotsäkert. Att förlora kommer inte dra ner din nivå men vinster höjer dig, så fortsätt öva.

Vi borde också nämna att det finns alternativa kontrollscheman. Standardvarianten kommer funka för de flesta men andra kommer dra nytta av att byta till ett annorlunda schema. Vi har använt Bumper Jumper i flera år för att det tillåter oss att hoppa och skjuta samtidigt utan problem (det är också anledningen till att vi inte har nämnt vilka knappar som gör vad för det kommer vara olika för olika spelare). Testa dig fram och experimentera men tänk på att det kan ta ett tag att bemästra ett nytt kontrollschema så vi rekommenderar att du blir varm i kläderna i kampanjen om du vill byta.

Vi har nu täckt grunderna och de som har spelat mycket Halo förut kommer redan att känna till det mesta av vad som står skrivet ovan. Men för nykomlingar till serien och de som kanske finner de nya systemen och funktionerna avskräckande eller komplicerade hoppas vi att denna lilla guide har gett några nyttiga tips som kommer hjälpa på slagfältet. Lycka till, så ses vi online.

HQ
Halo 5: Guardians

Relaterade texter

Halo 5: GuardiansScore

Halo 5: Guardians

RECENSION. Skrivet av Mathias Holmberg

R E W I N D ! Sex år efter premiären av Halo 5: Guardians backar vi bandet och ändrar betyget på den kanske svagaste delen i Bungies ultrapopulära spelserie...

Top 10: Halo-vapen

Top 10: Halo-vapen

ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

Det finns så otroligt, otroligt många riktigt välgjorda vapen i Bungies numer anrika actionserie. Hegevall har korat sina tio favoriter...



Loading next content