Det må se ut som en skamlös Super Smash Bros-kopia, men faktum är att MultiVersus är betydligt mer än så. Utöver det delade konceptet med maskotfighting och slagsmål på fyra personer, så döljer sig ganska rejält skilda spelsystem under ytan, där MultiVersus påminner mer om ett traditionellt fightingspel komplett med mindre gimmickar och fokus på lagspel två mot två.
Efter en initialt oerhört populär beta förra året, dalade dock intresset ganska drastiskt. I sig inget konstigt eftersom spel alltid är som hetast när de är nya och "alla" ska lira dem, innan många går vidare till nya jaktmarker i takt med att fler och mer lockande alternativ släppts. Det stora problemet med MultiVersus-betan var hur barskrapat det var på innehåll och saker att låsa upp, utöver grundfunktionen att kunna slåss samt en välgjord tutorial. Därför har en av de stora frågorna inför det färdiga spelet varit hur de skulle skapa mer beständigt värde och göra det meningsfullt och varierat att kämpa vidare.
Så vad är det nu vi får då? Jo, MultiVersus erbjuder hela 27 valbara karaktärer, och fler är givetvis på gång. Det handlar om kämpar från Warners många universum, där vi precis som i betan hittar Bugs Bunny, Batman, Tom & Jerry, Arya Stark och Shaggy Rogers. Här finns även de DLC-kämpar som lades till med så vi kan slåss som bland annat Gizmo och Black Adam samt några nya där vi hittar exempelvis Agent Smith, Jason Vorhees och The Joker. En noterbar nyhet är dock att Support-klassen slopats och de som tidigare var just Support har nu istället fogats in i Mage-klassen.
När du startar spelet får du en kort och obligatoriskt genomgång av spelsystemet, men något jag noterar är att Player First Games av någon anledning tycks ha tagit bort det ganska djupa system som fanns för att träna sin karaktär. Det är därmed svårare att få hjälp med att få mesta möjliga ur mer komplexa kämpar som Harley Quinn och Iron Giant. Ett väldigt överraskande val med tanke på att de hade detta system tillgängligt i betan. En rimlig gissning är att det är kopplat till det faktum att man nu inte längre kan träna med kämpar man inte äger, vilket var ett fiffigt sätt att lära sig slåss mot andra karaktärer, och även detta anser jag är ett dåligt beslut. Tyvärr stannar det inte där och du kan inte längre spela co-op mot datorkontrollerat motstånd, av någon obegriplig anledning.
Tyvärr stannar dock inte mina dåliga intryck där, för spelet känns nu både långsammare och klumpigare än i betan, och vad värre är, det tycks ha tekniska problem både med det grafiska och nätkoden. Spelet laggar nämligen till mellan varven, vilket är helt oförlåtligt i ett fightingspel, och dessutom har jag haft flera nedkopplade matcher - något jag ändå väldigt sällan drabbades av i betan. Dessutom får vi nu mindre information efter matcherna för att kunna se vem som delade ut mest stryk, och så vidare. Som lök på laxen har priserna på mikrotransaktionerna höjts något till nivåer jag tycker är på gränsen.
En katastrof i vardande? Nejdå, även om MultiVersus som beta faktiskt på flera sätt fungerade bättre än det färdiga spelet, så har lyckligtvis förbättringar gjorts. Nu dräller det av olika utmaningar och saker att låsa upp, vilket gör det roligare att spela vidare eftersom det hela tiden känns som att det finns något nytt att få bakom knuten. Som väntat är det dock en hel grind och olika valutor för att låsa upp saker och ting, men det hör å andra sidan free-to-play-modellen till.
Själva spelet är fortfarande otroligt underhållande, och det tar aldrig lång tid att hitta medspelare när jag lirar själv. Ofta märker jag att det fungerar bra med vissa spelare, varpå vi lirar vidare tillsammans och i vissa fall rent av blir varandras vänner (Xbox-versionen). Allra bäst är det dock tillsammans med folk jag känner, och att lira med min sambo eller vänner gör att det lyfter ordentligt, och det öppnar för mycket mer strategi.
Spelsystemet har modifierats en del, främst genom att spelet nu går lite långsammare än tidigare. Många har varit väldigt kritiska mot detta, men för min egen del tror jag det bara handlar om en vanesak. Spelet får en lite annan tyngd på detta sätt och känns en aning mindre spattigt och mer kontrollerat. För min egen del har jag framför allt fokuserat på Superman, som jag gillade bäst i beta, och jag konstaterar att han levererar här med. Bland nykomlingarna känns The Joker oerhört vass och jag gissar - baserat på flera ohyggliga möten online - att det kommer ske lite nerfs för hans del i en framtida uppdatering. Jason Voorhees känns däremot mer svårspelad och kanske snarare en kämpe som kommer förbättras något, även om det är svårt att säga såhär tidigt.
Sammantaget är jag glad att MultiVersus är tillbaka igen. Det är ett förbaskat roligt multiplayerspel, där jag dock känner att Player First Games och Warner gjort det märkligt svårt för sig. Att ta bort saker från betan (som kritiserades för att ha för lite innehåll) känns bara märkligt och att nätkoden inte är bättre än vad den är, är halvt obegripligt. Det här kostar tyvärr poäng och ett fenomenalt spelsystem kan inte hindra att jag ger ett snäpp lägre betyg än vad jag gav till betan.