MV Hondius lägger till på Teneriffa och passagerare repatrieras, ingen med hantavirussymptom
Båten lade till på Kanarieöarna trots lokalt motstånd.
MV Hondius, kryssningen där hantavirusutbrottet ägde rum, har lagt till på Teneriffa, och passagerare, alla utan symtom, kommer att föras tillbaka till sina länder där de kommer att stanna i karantän enligt sina lokala lagar. Det lyxiga kryssningsfartyget lade till klockan 06:30 lokal tid på Teneriffa, trots motstånd från Kanarieöarnas lokala myndigheter, i närvaro av Världshälsoorganisationens (WHO) generaldirektör, Tedros Adhanom Ghebreyesus, som skickade ett meddelande till den oroliga lokalbefolkningen.
"Jag vet att när man hör ordet 'utbrott eller epidemi' och ser ett skepp närma sig era stränder, dyker minnen upp som ingen av oss helt har övervunnit. Jag behöver att du lyssnar tydligt: det här är inte ännu en COVID-19. Den nuvarande folkhälsorisken från hantavirus är fortfarande låg."
Adhanom Ghebreyesus förklarade vad som redan är allmänt känt: denna hantavirusstam är inte okänd, det är Andernas stam, den enda av cirka 30–40 hantavirusstammar som kan överföras från person till person, men endast vid nära och långvarig kontakt. "Risken för dig, i ditt dagliga liv på Teneriffa, är låg."
Tre personer har dött av hantavirus, som har en hög dödlighet på 40%. Men ingen annan från fartyget har symtomatiska passagerare, och misstänkta fall med symtom från personer som stod de sjuka nära har testat negativt för hantaviruset, som har liknande symtom som influensan. Passagerarna, omkring 150 från 23 länder, transporteras just nu från fartyget till en flygplats i förseglade och bevakade fordon genom en avspärrad korridor.

