MX vs ATV Reflex

MX vs ATV Reflex

Daniel har motvilligt lämnat Mass Effects undersköna galaxer till förmån för skränig motocross-racing. Han är måttligt nöjd...

Jag och motocross-spel har historia. Spelade en del Excitebike när det begav sig och mitt första, egna PC-spel var Moto Racer från 1997. För att inte tala om Motocross Madness som släpptes nästkommande år. Något som så småningom gjorde mig uppmärksam på Midtown Madness 2 och dess ljuvliga multiplayerläge Cops N' Robbers. Så ja, jag och motocross-spel har historiskt sett kommit ganska bra överens. De har fört med sig en del roliga spelminnen på ett eller annat sätt.

De små förhoppningar jag hade på MX vs ATV: Reflex grusas dock igen ganska snabbt. En förstoppad annonserare guidar mig igenom 10-talets hittills gräsligaste menyer. Reflex-loggan badar i någon slags kromlegering som skiftar i regnbågens alla färger mot en vit bakgrund. Anonyma gitarrslingor ljuder i bakgrunden. Spelmenyn säger i och för sig - i teorin - inget om kvaliteten på själva spelet. Men jag anar redan nu åt vart detta banar.

Man kan säga att MX vs ATV: Reflex är Motorstorm: Pacific Rifts lite fulare, lite sämre lillebror. En ganska sorglig stackare som saknar tekniken, den bra bandesignen och den där tunga körkänslan. Visst finns det också uppenbara skillnader, men likheterna går liksom inte att blunda för. Ett gäng olika spellägen finns att välja emellan. Frikörning, banracing, en checkpoint-variant på lite öppnare vidder och tricktävling. Förutom fordonsklasserna motocross och fyrhjuling finns även UTV-fordon och pickuptruckar att ratta. En del variation att gotta sig i alltså.

För att lära mig spelkontrollen drar jag igång en session frikörning. Blir avdumpad från en pråmbåt vid strandkanten, och när vidderna öppnar sig kommer den första uppenbarelsen. Grafiken är rent ut sagt bedrövlig. "Unreal III-grafik i all ära", måste utvecklarna ha tänkt. "Men vore det inte ballare att basera ett spel på Google Earth-motorn?"

Okej, jag tar kanske i en aning. Men när jag far fram över texturfattiga kullar, mellan sporadiskt utplacerade (och fula) träd och över effektlösa vattendrag ackompanjerat till slätstruken hårdrock, blir jag per automatik lite elak. Just nu befinner jag mig tio år tillbaka i tiden. Jag spelar Motocross Madness, förklätt i ny förpackning (surprise, Rainbow står bakom båda spelen). Och maken till meningslöst spelläge har jag inte varit med om på väldigt, väldigt länge. Åk, sladda i lite lera, hoppa, gör ett trick. Och vill du ta det till nästa nivå, pröva på samma läge med en av pickupbilarna. Då kör man runt och bara... åker. I livlösa landskap. Precis lika kul som det låter.

Nu är inte frikörningsläget representativt för hela spelet. För det ser lite bättre ut när det kommer till banracingen, och det blir lite mer meningsfullt. Men spelets utseende blir aldrig mer än funktionellt, spelupplevelsen aldrig mer än sådär. Fordonen besitter en underlig fysik (från motocrossen har jag ett flertal gånger lyckats preja en betydligt tyngre pickup med en nonchalant axeltackling), spelkontrollen är stel och körkänslan är ganska tafflig. Särskilt när man sitter på fyra hjul.

UTV-bilarna och pickuperna tillför verkligen ingenting. Svårstyrda, klumpiga och trista att köra. Urtrista. Dess motorljud får mig att tänka på de kommunala gräsklipparna som brukar fara här utanför fönstret på somrarna. Ett entonigt smatter. Kan nästan känna lukten av nyslaget gräs... vilket i och för sig är ganska så trevligt, så här mitt i februarimörkret. Fyrhjulingarna är inte fullt lika värdelösa, men något Pure blir det aldrig (på långa vägar). Det är egentligen bara motocrossen som passerar godkänt i underhållningsvärde.

Spelets största revolutioner är hur du nu kontrollerar förarens kroppsvikt och själva cykeln separat, och hur hjulen deformerar lervällingen och lämnar spår efter sig, precis som i Sega Rally och tidigare nämnda Motorstorm. Man skiftar viktfördelning med högerspaken och styr själva cykeln med den vänstra. Vilket egentligen bara trasslar till det mer än vad det förbättrar körkänslan. Trick gör man genom att hålla i en axelknapp kombinerat med en styrspakskombination. Inte speciellt intuitivt, men det fungerar.

Plus i kanten skall ges till splitscreenläget som inte alltid är en självklarhet i dagens racingspel. Dessutom kan man fräsa jord online också. Att hitta folk att spela med är dock en annan femma...

Det känns som att Rainbow har gjort samma typ av spel i ungefär ett decennium nu, och ändå lyckas man inte föra konceptet vidare. MX vs ATV: Reflex är inte uruselt som spel. Men meningslösa fordonstyper, skränigt ljud, halvslapp körkänsla och medioker grafik resulterar i en typisk axelryckning.

MX vs ATV Reflex
MX vs ATV Reflex
MX vs ATV Reflex