Svenska
Gamereactor
recensioner
MXGP Pro

MXGP Pro

Milestone är tillbaka med ännu ett crosspel och det har därmed har blivit dags att hoppa upp på cykeln igen...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag ska vara 100% ärlig och erkänna direkt; Jag var inte särskilt sugen på att recensera detta spel när jag först fick förfrågan om att göra det. Helt enkelt eftersom jag aldrig förstått charmen med motorsport och därför aldrig gett dessa typer av spel en ärlig chans. Jag körde i och för sig själv lite motocross för ungefär tio år sedan och idag har jag övergått till att köra motorcykel. Den befriande känslan som fyller hela kroppen när du drar i gasen och rullar iväg, lufttrycket som pressar ner dig på hojen och suget i magen när du lägger dig ner i en kurva är känslor som jag aldrig vill leva utan men någon koppling till pro-serien i motocross - har jag aldrig haft. Men om Petter säger en viss sak, så är det ju så. Även om han hävdar att Jorden är pannkaksplatt. Lyckligtvis har dock det här spelet överraskat mig, för det märks tydligt att Milestone vet vad de pysslar med när det kommer till trovärdigt belönande och djup simulation av motorsport på två hjul. Jag har haft det betydligt roligare de senaste dagarna än vad jag först vågat hoppas på. Och på något underligt sätt får jag för mig att Petter visste detta redan på förhand (Jorden är dock inte platt...)

MXGP Pro
I nya MXGP PRO kan räkna med att täckas av lera från topp till tå.

Spelet är installerat och klart och det har alltså blivit dags för mig att hoppa upp på hojen. Jag spelar i karriärläget. Vilket betyder att jag kommer att börja tävla i den mindre MX2-klassen för att sakta men säkert klättra mig närmare toppen och till sist ta mig upp på elitnivå som stavas MXGP. Jag får välja mellan "Standard Mode" och "Extreme mode". Det sistnämnda beskrivs som 100% realism. Det ska inte gå att komma närmare verkligheten så till vida du inte sluskar fram 100 000 kronor på en riktig cykel (plus de nödvändiga skydden). Jag är inte så pass uppnosig att jag kastar mig på detta direkt utan väljer att spela "Standard Mode". Efter några timmars spelande testar jag ändå på "Extreme mode" för att få känna på det, det går sådär emellanåt och jag väljer att återgå till standardvarianten. Detta kan jag göra utan att behöva börja om, vilket såklart uppskattas. Möjligheten finns också att tävla mot andra spelare online men, jag väljer att ta mig an spelet i single player. Min teamledare mejlar mig och meddelar att det har blivit dags för tävling och att jag inte får göra honom besviken. Min första hoj i spelet blir en Honda 250cc. Bara 250 kubik? Fjuttigt värre tänkte jag först men det visar sig att även i TV-spels världen kan det vara bra att vara lite försiktig till en början.

Sist jag spelade ett spel där jag skulle tävla, sittandes i eller på ett motordrivet fordon var för ungefär 12 år sedan då min pappa prompt ville att vi skulle införskaffa oss ett "bilspel" som vi kunde roa oss med. Ingen i familjer förutom min far var speciellt intresserad och han gav ganska snart upp hoppet. På den tiden gick "bilspel" ut på att trycka på två olika knappar. En för gas och en för broms. Du behövde inte vara raketforskare för att klara av ett sådant spel med andra ord. Nu när jag kliver in i motorernas värld efter ett långt uppehåll inser jag att den här genren naturligtvis blivit betydligt mer realistisk. Nästan allting jag lär tänka på medan jag kör min riktiga MC är saker jag lär tänka på medan jag spelar. Precis som när du kör riktig motocross lär du tänka på vart du placerar kroppstyngden i kurvor, hopp och backar. Du lär tänka på att ha lagom mycket gas i skarpa svängar för att inte fortsätta rakt fram och krascha in i räcket samt anpassa körningen beroende på vilket underlag du kör på. Utöver detta lär du också tänka på placeringen av motocrossen i hopp. Är jag i luften lär jag tänka på styrningen samt om min kroppstyngd ska ligga långt bak på cykeln eller om det ska ligga långt fram. Detta är för att kunna accelerera så snabbt som möjligt när jag väl befinner mig på marken igen.

Detta är en annons:
MXGP Pro
Du har tillgång till en stor träningsbana där du kan förbättra din körteknik.

Om jag inte planerar min körning och anpassar hastigheten inför ett hopp eller kurva går jag i backen direkt och blir då illa kvickt omkörd. När du väl gått omkull kan det ibland vara svårt att komma ikapp dina motståndare igen. Vilket betyder att du inte har råd att göra misstag. Du måste få en bra placering vid varje tävling för att få en plats vid nästa startfält. Efter några tävlingar med bra resultat blir jag äntligen uppflyttad till MXGP. Jag får skrota min sketna 250 och istället hoppa upp på en 450-kubikare. Nu har det blivit dags att tävla mot de riktiga talangerna och det blir genast betydligt svårare att hänga med i svängarna. Till och från är jag på tok för hetsig i mitt körande vilket leder till att jag går omkull, förlorar och blir utbuad av publiken.

MXGP Pro
Från botten till toppen. Målet är att ta sig upp och tävla på elitnivå.

Men, om jag är snabb nog att inse att jag är på väg att köra åt helvete går det utmärkt att spola tillbaka tiden några sekunder. Det handlar bara om några få sekunder som sagt men det ger mig ändå möjligheten att tänka om och på nytt försöka anpassa min körning. När jag inte tävlar har jag tillgång till en stor träningsbana med olika typer av terräng och hinder för att jag verkligen ska få den bästa möjligheten till att förbättra min körning. Där kan jag också finna korta instruktionsvideos som visar mig hur jag på bästa sätt ska hantera till exempel snabb acceleration vid start eller körning på vått underlag.

Detta är en annons:

När det kommer till att skapa min egen unika förare är spelet ganska sparsmakat. Jag kan välja hur lång min förare ska vara, vad han ska heta och för vilket land han ska tävla. Efter det har jag tio stycken manliga karaktärer att välja mellan. Det är allt. Jag får inte gå in och korrigera saker som, hår, hudfärg, ögon, ansiktsdrag med mera i efterhand. När det kommer till min motocross har jag lite fler valmöjligheter. Men då måste jag oftast köpa prylarna. Detta gäller också skyddsutrustning till föraren.

MXGP Pro
MXGP PRO levererar vrålande motormaskiner i bra grafik.

Även om jag tycker att crossåkningen är verklighetstrogen och samtidigt underhållande tenderar det att bli enformigt. Visst, jag byter cross emellanåt och jag får köra på olika banor men, i slutändan blir det en smula variationsfattigt. I alla fall för mig. Jag har roligt några timmar och det är ett snyggt och välgjort spel som levererar det som utlovas. Vilket gör att jag inte kan kritisera det för den sakens skull. Du får precis det du tror att du ska få, ett motocross spel. Varken mer eller mindre. Det som jag däremot ser som ett rätt saftigt minus är att det inte finns någon möjlighet att spela multiplayer med polarna i soffan, med det är ju tyvärr åt denna riktning som denna genre varit på väg de senaste åren.

När det gäller grafiken är detta helt klart Milestones snyggaste spel hittills. MXGP Pro ser faktiskt farligt realistiskt ut och det är framförallt på det sätt som sanden, jorden och leran som banorna utgörs av och hur denna massa deformeras och förändras under tävlingarnas gång som imponerat mest på mig. Vinddraget och dess påverkan på åkarnas kläder samt på reklamvimplar som sitter placerade utmed banorna ä också imponerande och jag gillar även färgsättningen och bildkompositionen. Det känns lite trist att spelet innehåller fjolårets tröjor och cross-liveries men det är såklart inget som kommer att störa den som inte är en fanatisk crosstok som följer proffsserien med lupp.

Ljudet är lika bra det med strålande crossljud från cyklarna samt passande musik och fina miljöljud. Visst, MXGP Pro är inget Forza Motorsport 6 sett till motor- och växellådsljud men fortfarande det överlägset bästa som Milestone spottat ur sig. Även presentationen är bra med trevligt snabba menyer och klockrent gränssnitt inuti själva spelet. Med realistisk fysik som vida överträffar studions Supercross-spel, snygg grafik och klockren presentation är det enkelt för mig att rekommendera det här spelet, även fast jag till en början knappt visset hur man gjorde för att styra sin cross. Om det hade funnits lokal multiplayer hade betyget hamnat på en åtta.

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Verklighetstrogen simulering av sporten, riktigt fin grafik, grymt bra motorcykelfysik
-
Lite väl enformigt, lokal multiplayer saknas
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

MXGP ProScore

MXGP Pro

RECENSION. Skrivet av Lina Svensson

Milestone är tillbaka med ännu ett crosspel och det har därmed har blivit dags att hoppa upp på cykeln igen...

GRTV provkör nysläppta MXGP Pro

GRTV provkör nysläppta MXGP Pro

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

MXGP Pro är såklart smockfyllt med allt som rör MXGP och innehåller massor av offroad-racing. Milestone står för utvecklingen av spelet som släpps den 29 juni till PC,...

Premiärdatum utannonserat för MXGP Pro

Premiärdatum utannonserat för MXGP Pro

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Milestone meddelar idag att deras kommande motocross-spel MXGP Pro kommer att släppas den 29 juni, Aktuella format är PC, Playstation 4 och Xbox One. Studion själva menar...



Loading next content