Svenska
Gamereactor
nyheter
The Last of Us: Part II

Naughty Dog ska avskaffa allt crunch-arbete

Studion har tidigare varit ökänd för att utsätta anställda för den så kallade "crunch"-kulturen, vilket kostat både hälsa och relationer...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Systematisk övertid, så kallad "crunch", har varit en känd företeelse inom spelindustrin i väldigt många år, och även om brutala historier om arbetsförhållanden ofta läcker ut och studios sedan lovar att förbättra dem - så återkommer problemet om och om igen.

Utvecklaren Naughty Dog har tidigare flitigt kritiserats för dessa metoder, särskilt under utvecklingen av Uncharted 4: A Thief's End och The Last of Us: Part II, men lovar nu att arbeta hårt för att förbättra sina arbetsförhållanden framöver.

I den senaste dokumentären från studion säger Neil Druckmann att de har som mål att helt eliminera all crunch-övertid:

"We now have the goal for Naughty Dog to eliminate crunch. When we onboard people, we tell them that we have a reputation as a studio for crunching, and it's something that we don't want. And it's something we're not going to do anymore."

Det låter kort sagt som att det kommer vara gladare medarbetare hos Naughty Dog framöver.

The Last of Us: Part II
Crunch-övertid är inget Naughty Dog vill veta av längre.

Relaterade texter

The Last of Us: Part IIScore

The Last of Us: Part II

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Sju år efter det första spelet är Ellie och Joel tillbaka för att göra chefredaktör Hegevall gråtmild och förstummad, igen. Detta är vår recension av tidernas mest vågade uppföljare...



Loading next content