NBA 2K18 var vidrigt sett till hur utvecklarna strukturerat hela spelet kring de girigaste av mikrotransaktioner. Vidrigt. Det gick liksom inte ens gå till frisören i spelets karriärläge och raka sidorna på skallen lite lätt utan att skinnas på riktiga pengar, vilket fick Gamereactors recensent Kim Orremark att se rött i fjolårsrecensionen. Bland annat skrev vi följande:
"Vill du inte betala med riktiga pengar? Då kan du räkna med att du kommer få spela till svetten lackar för det går riktigt, riktigt, riktigt långsamt att skrapa ihop de där poängen genom träning och matcher. Det här är såklart en trend som vi måste döda här och nu, låt mig köpa nya pannband och pjuck för flera hundra men stanna där. Tidskurvan i NBA2K18 kan mest liknas vid hur den brukar se ut i vanligt mobilspel, det är inte någonting jag vill ha i ett fullprisspel. Jag är alltså av den åsikten att du bör hoppa över MyCareer, helt och hållet. Om du köper spelet, låtsas bara som att den delen inte ens existerar." Länk
Det fanns såklart stora förhoppningar om att Visual Concepts och 2K Sports lyssnat på fansen samt kritiker och plockat bort merparten av dessa system i NBA 2K19 (som släpps under morgondagen) men av det vi hittills spelet ser det inte särskilt mycket annorlunda ut än NBA 2K18. Visst, att klippa håret kostar nu inte längre riktiga pengar men allt annat verkar vara intakt, tyvärr. Recensionen läser du antingen senare i veckan eller nästa vecka beroende på hur mycket vi hinner spela.