NBA 2K24

NBA 2K24

Girigbukarna borta på Visual Concepts slår alla rekord i girighet med årets girigaste girighetssimulator. Snyggt girat giriga giriggubbar!

Sportspelsåret började inte jättestarkt med medelmåttiga Madden NFL 24 och tyvärr fortsätter det på samma spår med NBA 2K24. Medan Madden har sina problem på planen är NBA nästintill perfekt där, men allting annat suger spelglädjen ur mig. En kommentar på NFL-recensionen undrade hur jag kan ha några förväntningar på dessa spel eftersom jag blir besviken. Anledningen är att jag vet hur bra de hade kunnat vara. NBA 2K24 har alla grunder att vara det bästa sportspelet någonsin med en fantastisk presentation, ljuvlig grafik, och (viktigast av allt) roligt bollspelande. Men serien har nu utvecklats till helt och hållet pay-to-win, vilket är fruktansvärt i ett spel som har fullpris. I år är det dessutom ännu värre.

NBA 2K24
Årets NBA 2K-upplevelse är här, men är till skillnad från Nuggets ingen stor vinnare.

Även om jag helst hade sett att MyTeam (spelets Ultimate Team) var helt utan mikrotransaktioner har jag personligen inget problem med att ett spelläge innehåller det. Det går då att undvika detta om man vill. Men det kräver att alla andra spellägen är fria från det. En av de värsta idéerna 2K någonsin haft är att införa detta i karriärläget där du skapar en spelare och spelar mot datorstyrda lag. Detta är ett problem som tillkommit då de nu har slagit ihop single player och onlineläget till ett och samma. Karaktären jag skapar kan användas både för att spela en karriär mot datorstyrda motståndare och spela online mot andra spelare från hela världen. Eftersom det är samma karaktär finns det bara ett sätt att uppgradera spelaren. Spendera valuta. Jag vet att folk kommer hävda att det går att tjäna in denna valuta i spelet och att det inte krävs att kreditkortet åker fram, men det är verkligen inte hela sanningen. Takten som dessa mynt intjänas är långsammare än Kareem Abdul-Jabbar i nuvarande ålder. Det som återstår är då att betala själv eller spela med en karaktär som har runt 70 i totalegenskap.

Detta leder till andra problem. Med så låga egenskapspoäng kommer min spelare inte kunna tävla online. Det finns inte en chans för mig att försöka besegra någon med 90+. Och i ärlighetens namn, vilka spelare skulle vilja ha min karaktär i deras lag? Min center kan plocka ner returer, då det är där jag spenderat alla tillgängliga poäng, och ingenting annat. Han är så dålig på att skjuta att han inte skulle träffa sand i en öken.

NBA 2K24
En bra basketupplevelse, på planen åtminstone.

På tal om karriären har 2K valt att helt slopa den filmliknande vinkeln de hade under några år. Spike Lee låg bakom detta i NBA 2K16. Men nu är det inga mer döda vänner eller avundsjuka flickvänner. Många tycker nog säkert att det är bra, men det var samtidigt något som gjorde att NBA 2K-serien stod ut från mängden. I NBA 2K24 är det så simpelt som att jag är en spelare som vill bli bäst. Inget mer, inget mindre. Det finns några sidospår som att kunna spela historiska matcher i pappans och farfaderns karriärer. Två stycken var för att vara exakt. Annars handlar allt om min karaktärs basket utan fjantiga uppdrag. Det jag gillar detta år är att jag inte längre behöver spela alla matcher under en säsong. Det går nämligen att spela endast nyckelmatcher, som debuten, min centerduell mot Nikola Jokic, och annat. Om du vill spela varenda match går det att göra det också. Som sagt går det att ta denna skapade karaktär och spela online och om du spelat de senaste åren är upplägget bekant. Det finns en stad som fungerar som en hubb och där springer du dit du vill. På en plats finns det tre-mot-tre-matcher, på andra finns det rankade klubbmatcher. Jag gillar detta, men hade önskat att det varit olika karaktärer mellan de två olika lägena. Enspelarläget är pay-to-win.

MyTeam nämde jag lite kort här ovan, men spelläget har blivit ännu giriga än tidigare, något som jag inte trodde var möjligt. Vi vet alla hur Ultimate Team-lägen fungerar. Köp kortpaket, hoppas på att få de bästa spelarna, få spelare av sämre kvalitet, och använd dem i ditt lag för att spela matcher. Detta var redan pay-to-win, men 2K har lyckats klämma in ytterligare sätt att betala för att bli bättre. De har nu lagt till ett säsongspass där det så klart går att betala för en premiumversion med bättre priser på varje nivå. Varje säsong, vilka är runt en månad styck, har ett eget säsongspass och 40 nivåer. Är du inte sugen på att försöka kämpa dig långsamt (XP ges det alldeles för lite av) genom dessa nivåer kan du helt enkelt betala dig hela vägen till nivå 40. De såg en chans att tjäna lite extra pengar på ett läge som drar in massor av pengar, i ett spel som spelare betalar fullt pris för.

NBA 2K24
Lika säkert som att Harden har skägg är att MyTeam är tillbaka i år.

Allt detta jag nämnt här ovan är ju så ofantligt trist. Serien har enligt mig den bästa presentationen av alla sportspel på marknaden och är ännu bättre detta år. Det känns som att titta på en tv-sändning med alla olika kommentatorer, drönarbilder över staden i pausen, halvtidssnack med Earnie Johnson, Shaq, och Kenny (tyvärr saknas fortfarande Chuck) från TNT, spelarreaktioner på bänken och mycket mer. Lägg därtill en väldigt bra upplevelse på planen där allting känns som det ska. Långsamma, tunga centrar och snabba, prickskyttar till guards. Screens och alley-oops. Basketen gör de ju så bra. LeBron känns som LeBron och Steph som Steph med animationer och rörelser. Det enda som jag tycker saknas är bra kontringsspel, eller fast breaks om du så vill. Det känns inte lika snabbt och spännande som det bör.

Dessutom har spelet några fantastiska spellägen. Förra året bjöds det på några av Michael Jordans bästa ögonblick som spelbara möjligheter och i år är det tillbaka med fokus på Kobe Bryant. Mamba Moments som de kallas är inte lika bra som förra årets Jordan Challenges, men Kobe-fans kommer att uppskatta dem. MyNBA, vilket är som ett säsongsläge med utvalt lag, är tillbaka med det otroliga Eras-läget. Detta gör att det går att spela säsonger under flera olika årtionden. Vill du spela och försöka köra över Birds Celtics? Visst, varsågod. Jordans Bulls? Kör hårt. Nu finns också en ny era tillagd vilken är en LeBron-era med 2011 års "Big Three" Miami Heat.

NBA 2K24
Kobe hyllas rejält i Mamba Moments-läget.

Hade de valt att satsa på dessa saker tillsammans med den solida basketupplevelsen och makalösa presentationen hade det här kunnat landa på en riktigt hög poäng. Men med ett så stort fokus på att dra ur mig pengar drar de istället ur mig glädjen. Vad som hade kunnat vara ett perfekt sportspel blir istället en tiggande lillebror som alltid verkar behöva mer pengar.

6 / 10
+
Presentationen är otrolig, basketen är bra, Mamba Moments-läget är en fin hyllning till Kobe, många bra spellägen