Adrenalinet öser genom blodet. Polissirener ljuder över stadens välbefolkade gator. Synfältet blir smalare samtidigt som varvräknaren når maxgränsen. I med nästa växel. Lägger mig bredvid en timmerbil. Gör en rapp vänstersväng och tacklar in min motståndare i timmerbilens last. Timmerstockar, gnistor och kaos sprids över vägen. Polisen tvingas ge upp jakten samtidigt som jag är gatans konung.
Det är dags för det nionde kapitlet i Electronic Arts smått briljanta spelsaga, Need for Speed. 1995 slog den första delen igenom på allvar med exklusiva billicenser och actionpackat upplägg. När det nu är dags för att åter igen att tillfredsställa behovet av fart, gör vi det till nästa generation. Gamereactor fick chansen att provspela en kort demo av spelet på E3-mässan i Los Angles, samt ta en pratstund med spelets producent, Michael Mann.
- Most Wanted har varit under arbete i över två år. Idén med Most Wanted kläcktes i slutet av det första Underground-spelet. Medan det huvudsakliga teamet arbetade på Need for Speed: Underground 2 hade vi ett litet team som smått började med Most Wanted. Jag gillar att ibland gå tillbaka och titta på en tidig version av spelet, bara för att se vilka enorma framsteg vi har gjort och hur polerat det blivit med tiden.
I Most Wanted bygger EA vidare på idén om en öppen och dynamisk stad. Hela spelet är packat med autentisk fysik där vägskyltar ger vika, staket brister och glas krossas när spelaren forcerar dem med sitt turbomatade fartmonster. För att flirta ännu mer med realismen har man infört olika typer av underlag. Precis som på riktigt agerar en bil annorlunda beroende på vad däcken skapar friktion mot. Nu låter inte detta som något nytt, gräs är ju slirigt i alla bilspel. Man har dock skapat en sådan fin gräns att man ska kunna känna skillnad på asfalt och cement.
- Vi bygger världen så att den är till och med öppnare än den i Need for Speed: Underground 2. Vi låter spelaren lämna huvudvägarna och köra in på de mindre vägarna, alternativa gator och gena vid öppna ytor såsom hamnar, golfbanor och stadsparker, för att spara tid eller slippa undan polisen. Polisen som förövigt har blivit betydligt smartare sedan Hot Pursuit 2. De använder sig nu av mer genomarbetad strategi och håller alltid utkik efter trafikbrottslingar. Vi har lagt in några häftiga undanmanövrar och dylikt för spelaren att lära, så helt omöjligt att komma undan lagens långa arm är det inte.
Spelkontrollen övertygande aldrig överdrivet, men så pass mycket att det inte fanns något att anmärka på. Man gillar den vid tillfället, men inget som lämnar något djupare intryck. Grafiskt äter Most Wanted upp det mesta till både frukost, lunch och middag. Miljöer fullkomligt överbeprydda med detaljer och smakfullt placerade bildfilter. Bilmodellerna reflekterade den sakta sjunkande solen perfekt i symbios med omgivningarna. Ett texturarbete som spöar de mest krävande PC-titlarna idag och partikeleffekter att dö för.
Den enda information som släppts angående spelarläget är att det blir en utökad version av Need for Speed: Underground 2:s statussytem. I Most Wanted handlar det helt enkelt om att bli den mest efterlyste bilgalningen någonsin. Genom att lura polisen, ställa upp i tävlingar och göra olika uppdrag klättrar man på polisens svartlista, där just "Most Wanted" är högsta placeringen och det ultimata målet. Samma sak gäller online-läget som ska vara förbättrat från Need for Speed: Underground 2. Michael säger att det fortfarande är lite för tidigt för att bekräfta något, men att svartlistan och statuspoängen kommer att vara en stor del av Live-delen.
Ett av de stora klagomålen fantaster av tidigare Need for Speed-spel hade emot Underground-titlarna, var avsaknaden på exotiska superbilar. Hur frestande en fulltrimmad Nissan Skyline GTR må vara, finns det inget som slår ett italienskt fullblod i solnedgången. Detta är något teamet tagit till sig och bestämt att ändra på. Tanken är att skapa en så gemytlig mix som möjligt av trimobjekt, muskelbestar, sport- och superbilar. Något som vi på redaktionen välkomnar med öppna armar.
En modifierad BMW M3 syns, garageporten öppnas och solstrålarna möter den spraylackerade motorhuven. Ljudet från den maximerade motorn river sönder trumhinnorna och innan man vet ordet av det står man redo att köra. Trettio underbara, explosiva och tempofyllda sekunder senare är det över. På den tiden lyckas man förstöra flertalet trafikrytmer, glida under en långtradares lastvagn i bullet-time och buckla mer plåt än jag tidigare trodde var möjligt. Vänta! Bullet-time? Genom ett enkelt tryck på A-knappen förvandlas tiden till sirap och låter spelaren kontrollera bilen i slow motion, något som visar sig vara mycket effektivt när det blir trafikstockningar längre fram som man smidigt vill smita förbi. "Målet var att hitta nya komma på nya idéer och att ge spelaren något nytt, något fräscht rent spelmässigt, trots att genren är så etablerad som den är" säger Michael angående funktionen och mycket annat.
För det otränade ögat kan Most Wanted vara en sammansmältning av de båda undertitlarna Hot Pursuit och Underground. Hot Pursuit var den tredje delen i Need for Speed-serien och släpptes 1998 till diverse format. Det var här polisjakter introducerades som togs vidare i Hot Pursuit 2 för ett par år sedan. Men med nya rankingsystem, förbättrat Live-läge och ny hårdvara försäkrar Michel Mann oss om att så inte är fallet.
- Många från teamet som gjorde Need for Speed: Underground jobbar med Most Wanted. Men vi försöker skapa något eget, något speciellt. Inte bara göra en förlängning av de två spelen. Som exempel går det nu köra i dagsljus, vilket vi ser som något nytt. Vi vill även förnya själva utseendet. Designen, menyer, allt - det måste vara rent och karismatiskt, vilket jag tycker vi lyckats bra med.
Premiärspel till ny hårdvara är alltid viktigt. Det är trots allt spelen som säljer hårdvaran. Need for Speed-serien har sålt cirka 35 miljoner exemplar på de tio år serien funnits. Att sätta Most Wanted som ett av premiärspelen till Xbox 360 känns som ett bra drag av Microsoft. En gedigen spelkontroll, schysst grafik och bullet-time är egentligen allt ett bra bilspel behöver. Dock skulle det inte skada om EA fick till ett riktigt kanonläge över Live, som tidigare varit lite av deras svaga sida. Fixar EA det har spelet potential att bli det bästa i serien sedan Need for Speed: Hot Pursuit släpptes.