
Vad vore livet utan grannen som stoltserar med sin dyra bil och fina nya pool med soldäck? Med en krystad nick och ett falskt leende vill du innerst inne slå sönder alltihop, framförallt om det är en dansk som bor på andra sidan gatan. Vilket lustigt sammanträffande att jag nämner det här med att slå sönder den danska grannens hus - för det är nämligen precis vad Neighbors: Suburban Warfare går ut på i runda slängor. Men det stannar ju inte där, vi ska naturligtvis demolera bohagets inventarier såsom TV, ugn och varmvattenberedare också för att gå vinnande ur striden i sann, kärleksfull grannsämja.
Spelet från danska Invisible Walls är just nu i Early Access på Steam och därför är recensionen också baserad på en version av spelet som är under utveckling, det utlovas betydligt fler spellägen, karaktärer och nya galna vapen framöver. Spelet är ett multiplayerspel där varje lag består av fyra spelare där huvudmålet i dagsläget är att ta sig in på grannens tomt, forcera sig in i huset och förstöra ett minimum av fyra objekt för att vinna matchen. Det kanske låter enkelt, men det är det inte, och det är kaotiskt från start till mål med en ovanligt skruvad slapsticknyans. Inom genren trogen har vi ett karaktärsgalleri med kämpar att välja utifrån. Varje granne har en unik förmåga och olika egenskaper tillsammans med ett för klassen specifikt vapen - vissa lämpar sig mer för anfall och andra på försvar.
I versionen jag testat finns det åtta grannar att välja på. Kevin med sin slangbella och änterhake som ställer till med hyss och kan ta sig runt fästningar som ingen annan. Doreen är en äldre dam och före detta boxare som via specialförmåga kan växa i storlek och dundra fram och dela ut uppercuts. Louie som älskar pyroteknik kan placera ut fjärrstyrda sprängladdningar eller kasta smällare som bländar motspelaren och spegelvänder styrningen för den som påverkas. P.A. iförd cirkusdräkt rullar runt i en kanon men kan även skjuta upp sig själv i luften och slå ned som en komet för splashdamage. Oskuldsfulla Mary-Jean specialiserar på stealth och kan låsa upp dörrar eller avslöja fiendens position genom radar. Chad har både biceps och förkläde samtidigt som det svingas dammsugare i närstrid när han inte växlar riktningen och skjuter med den. Gramps är en herre med gubbkeps och hängslen som kan plåstra om medspelarna i laget men även återuppliva dem när de faller i strid. Kim i motoroverall kan både kasta sin skiftnyckel som vapen men även reparera boendet, utöver att sätta ut ett hemsnickrat torn som delar ut skada. Grannens specialförmåga kan endast användas sparsamt med tillhörande timer och samtliga karaktärer går att levla för att låsa upp nya perks och skins.
Jag identifierade mig ganska snart som Kevin, en karaktär inspirerad av Home Alone och Dennis the Menace vilket matchade min spelstil och hur jobbig jag var som barn. En mindre karaktär som ilar runt som en vessla och kan ta sig över alla hinder. Innan matchen börjar får laget välja sitt hus, vars ingångar och planlösning skiljer sig åt. Två lag, två flaggor - Sverige mot Danmark. När matchen väl drar igång gör alla bäst i att samla pengar till sig själv genom att knocka motståndare, men samtidigt även genom laganda ta sig mot specifika resurslådor på neutral plats utanför husen där innehållet används till att uppgradera butiken på hemmaplan vilket låter laget köpa mer avancerade anfalls- och försvarsmöjligheter, något som i regel innebär att båda husen stormar mot resurslådorna på kartan direkt. Lådan måste slås sönder och innehållet måste bäras hem till basen, men går även kasta framför sig eller sinsemellan.
Specifika tillhyggen måste köpas från butiken för att kunna börja riva grannens staket och hus, det finns olika nivåer av föremål som är olika effektiva. En hammare eller såg gör inte lika mycket skada på granntomten som en slägga eller borrhammare. Samtidigt måste laget givetvis försvara sin egen egendom och köpa barrikader att placera ut över grindar och fönster. Eller för den delen elektrifierade staket, björnfällor, turrets som skjuter basebollar eller studsbrädor som slungar din granne åt skogen. Det är en ganska simpel modell och spelloop i dagsläget, men den skapar en konstant dynamik i anfall och försvar mot grannkåken samtidigt som du måste se upp för ett varierande utbud av fällor och arga grannar när du själv försöker göra intrång. Matchen har även kortare pausvilor där dag blir till natt vilket låter grannskapet återhämta sig, reparera skador, gå över strategi eller skicka upp nya försvar och bläddra bland vapen i butiken för att komma på fötter. Armborstet som skjuter avloppsrensare kanske inte är så dumt mot danskar? Husets lilla mops som instakill-dödar dig vaktar på gården under den korta natten så du bör vänta till gryningen innan du försöker vräka grannen på nytt.
Riktigt roligt blir det naturligtvis när man uppgraderat sin butik och kan köpa loss de mer galna påhitten som levereras med ombud och kastas in på din tomt - där du eller din medspelare kan plocka på sig specialvapnet. En personlig favorit är Seagull-130 Gunbird som naturligtvis driver med killstreak-klassikern från Call of Duty. Man reser ett litet kontrollbord och fjärrstyr en mås tankad med laxermedel som sprutskiter höghastighetseld eller bombar med ägg. Eller för den delen - ring en van kallad Drive By som sladdar in och kör över hela gatufesten i upprepade donuts.
Den lekfullt lättsamma och rivaliserande infallsvinkeln i spelet är svår att inte tycka om och grannarna att välja mellan bäddar för att man ska kunna hitta en personlig favorit eller variera sin roll och spelstil. Designen andas Team Fortress 2 och Cartoon Network i 60-talsstil där spelet nyttjar Unreal Engine vilket ser riktigt bra ut. Det råder dock brist i både nivåer och spellägen idag även om matcherna som utspelas är intensiva med tanke på design, upplägg och absurda vapen. Det underlättar naturligtvis om man kan föra kommunikation, vilket mitt lag inte var särskilt intresserat av, men spelet är smart nog att hela tiden uppmana dig om vad det är som sker - både när det egna laget tagit sig in i grannhuset, eller när ditt eget hus är under attack. Att se spelets fullständiga ambition när innehållet inte är färdigt är naturligtvis svårt, men hittills har man lyckats skapa en upplevelse som skiljer sig från mängden i ton och design från konkurrerande titlar. Det ska bli kul att se hur utvecklaren fortskrider i sin udda men komiska 4 vs 4-upplevelse som jag trots allt kan rekommendera redan idag för en mix utöver det vanliga.