NHL 07

NHL 07

Benke har spelat årets NHL-spel från EA och är både positivt och negativt överraskad. Läs hans recension...

Jag har säkert gjort tusen mål med Jarome Iginlas direktskott i NHL-spel de senaste tio åren. Jag spelar alltid med Calgary och jag har format min spelstil nästan helt efter Calgarys kapten och högerytter under den tiden.

För tio år sedan var NHL en av de viktigaste sakerna i mitt liv. Jag följde mängder av matcher under nätterna och kastade mig över fjärrkontrollen på morgonen för att se resultatet i nattens matcher. Med åren har jag tappat lite av intresset för hockey och NHL, även om det fortfarande är starkt, men med OS-guldet ifjol och den nya hockeyn som spelas i NHL har intresset på nytt ökat. Och kanske var det därför jag såg fram så mycket mot EA:s första försök att göra ett hockeyspel till Xbox 360.

Det brukar vara samma visa varje år. Några små justeringar och tillägg, men NHL-spelen från Electronic Arts har byggt på samma hyfsat stabila grund under många år. Till årets säsong har man vänt upp och ner på det mesta och resultatet är inte så bra som jag hade hoppats.

Den första och mest omedelbara förändringen är kontrollupplägget som liksom många andra av Electronic Arts sportserier som Madden NFL, NBA Live och Tiger Woods PGA Tour flyttat från knapparna på ovansidan på handkontrollen till att enbart omfatta de bägge spakarna och axelknapparna. I all enkelhet betyder det att du sköter passningar med den högra sidans axelknappar och gör slagskott, dragskott och skottfinter med den högra analoga spaken. Dra spaken bakåt för att ladda slagskott, skjut iväg genom att dra spaken framåt, ladda upp dragskotten från respektive sida och skjut spaken framåt för ett snabbt handledsskott. De första matcherna kändes det som alla de hundratals och kanske tusentals timmar som jag investerat i NHL-spelen var som bortblåsta. Det var nästan som att lära om allt från början, men efter ett tag satte det sig och fördelarna blir tydliga när man verkligen får till och lyckas med en läcker fint eller ett perfekt slagskott upp i nättaket. Det går även att spela med det klassiska upplägget även om det känns begränsat när man väl kommit igång med nymodigheterna. Ett minus är dock att detta kommer att försämra spelets status som spelet man plockar fram på efterfesten, för nu kommer de som inte testat det tidigare vara i klart underläge. Men det är smällar man får ta när man försöker utveckla och förbättra ett inarbetat koncept. Det här skulle kunna vara upptakten till en hyllning för det finns mycket här som är bra, men Electronic Arts har tyvärr även fattat en hel del korkade beslut i årets spel.

Det första och mest anmärkningsvärda är att det inte längre går att ge spelaren extra fart. Nu åker spelarna hela tiden lika fort så snart de tagit några skär och accelererat. Kanske något mer realistiskt, men hockeyspelare kan väl göra tempoväxlingar? Resultatet blir att det är svårt att ta sig förbi försvarare på egen hand och hamnar man på efterkälken i försvarsarbetet är det bara att snällt åka efter och titta på (om man inte är inom hakningsavstånd). Lika allvarligt är den bristande artificiella intelligensen hos både med- och motspelare. Spelarna är visserligen inte som hämtade ur Dead Rising, men det känns klart sämre än hur det har varit i de senaste årens NHL-spel av någon obegriplig anledning. I direkt jämförelse med NHL 2K7 känns NHL 07 klart sämre. Ett annat tråkigt beslut är att Elitserien inte ingår i Xbox 360-versionen. Ingen stor fråga för mig som håller på AIK, men jag förstår att 360-ägande Skellefteå-fans är lite besvikna.

Rent grafiskt håller spelet hög klass, men det är något man egentligen märker först när man zoomar in på repriserna. Däremot är animationerna inte helt övertygande och målvakterna beter sig stundtals väldigt klumpigt och märkligt. Annars har Electronic Arts lyckats relativt bra med att porträttera de mer kända spelarnas rörelser och egenheter på isen.

Jag ser Electronic Arts första försök att göra ett hockeyspel till Xbox 360 som lite av ett experiment. De har inte lyckats fullt ut, men det finns något att bygga vidare på till nästa år. Förhoppningsvis återfinner man flytet för annars kommer NHL 2K-serien skrinna ifrån dem som en Pavel Buré i fornstora dagar.

NHL 07
NHL 07
NHL 07