NHL 23

NHL 23

Pucken är släppt. NHL 23 är här och Johan har snörat skridskorna. Är isen verkligen nyspolad eller är det samma is som förra året?

Välkommen till NHL 22 2.0. Fick jag en kopia av förra årets spel av misstag? Nä, det här är tydligen det nya NHL 23. Det är dock svårt att få det att kännas som nytt när nästan allt är minst ett år gammalt. Som tur är har de åtminstone inte gått tillbaka till den gamla grafikmotorn som användes alldeles för länge.

För vi fick ju förra året en uppgraderad grafikmotor och vi såg alla fram emot hur EA Sports nu skulle använda denna nya kraft. Ja, det blev ju vackrare i alla fall. Spelet ser för det mesta riktigt bra ut och nu finns det till och med saker som NHL-lagens riktiga animationer på isen innan matchen. Tänk en sån där cool sekvens som publiken får titta på innan matchen med is som går sönder eller annat. Det ser riktigt, riktigt bra ut, men av någon konstig anledning har de valt att bara införa det för sex olika lag. Och dessutom händer det inte varje match. Grafiken är annars fortfarande bra, precis som förra året.

NHL 23
NHL 23 träffar inte helt rätt.

Nytt är däremot ett stort fokus på kvinnliga hockeyspelare. Dessa finns nu till exempel att använda i Ultimate Team-läget och kanadensiska Sarah Nurse finns på omslaget, vilket är första gången i historien som en kvinnlig spelare synts där på den officiella, internationella versionen. Trevor Zegras är för övrigt den första Anaheim Ducks-spelaren någonsin på omslaget också. Historiskt både här och där.

Där tar dock det historiska slut. Be a Pro är exakt som tidigare. Vad jag skulle vilja säga är in i minsta detalj. Det är väldigt trist att vissa spellägen inte får någon kärlek alls och bara återanvänds från tidigare år. Det måste gå att göra något i alla fall. Men det finns ett spelläge som det satsas hårt på. Precis som i alla andra sportspel. Och det är nyligen nämnda Ultimate Team, eller HUT. Det är i och för sig fortfarande skrämmande likt det vi tidigare bjudits på där de kvinnliga spelarna känns som den enda riktiga introduktionen. Det gäller fortfarande att köpa kortpaket och hoppas på att få någon av de bästa spelarna. Är du någon som gillar att spela Ultimate Team kommer du dock inte bli besviken då det är ett djupt spelläge med utmaningar att göra och tävlingar både offline och online.

NHL 23
World of CHEL är tillbaka och är spelets bästa spelläge.

En av de saker som faktiskt är nya är så kallade panikdyk. Dessa kan spelare göra när det finns en fri puck till exempel framför mål. Genom att dubbeltrycka på antingen passningsknappen eller skottknappen kommer en spelare dyka efter pucken i ett försök att slå in den i mål eller peta den till en medspelare. Ett bra tillägg så klart, men när detta är den stora nyheten i ett spel känner man verkligen hur lite spelet utvecklats från förra året.

Men spelet är ju fortfarande roligt att spela. När jag är på isen och dribblar eller tacklar en motspelare in i nästa vecka är det underhållande. Precis som jag nämnt i tidigare recensioner känns tacklingarna rejäla. Att köra över en motståndare (som har pucken så klart, jag vill ju inte spela farligt) mitt på öppen is känns som att vara ett tåg och köra in i en kundvagn. Det smäller och många gånger får det ett "ooooh" från mig. På normalinställningarna ledde dessa regelrätta tacklingar till alltför sura datorstyrda spelare och det blev slagsmål varannan minut. Under den första matchen jag spelade blev det fyra slagsmål, trots att det inte blev någon utvisning i övrigt. De hade nog bara vaknat på fel sida. Det har nog kommentatorerna också. Eller så somnade de aldrig. För de är så överdrivet jobbiga. Gapar och skriker vid konstiga tillfällen. Nä, kommentatorerna är verkligen ingen höjdare.

NHL 23
Hockeydags!

En höjdare är spelläget World of CHEL. Jag tycker fortfarande att det här är spelets roligaste läge. Här kan du skapa din egna spelare och om du vill klä upp den i olika, knäppa kläder. Eller helt vanliga kläder om du hellre känner för det. Detta spelläge är i princip en hubb för onlinespelande och är så klart roligast om du har någon att spela med. Det finns också Pro-Am om du vill spela offline. Vilket är samma typ av matcher som du kan spela online, men mot datorstyrda spelare istället. Sen finns det Threes och Ones Eliminators, vilket är precis som det låter. Förlorande laget blir utslaget och det går alltså att spela med två andra spelare eller själv. EASHL är där du kan skapa en klubb med vänner, eller ovänner, och spela mot andra lag för att ta er upp i seriesystemet. Förbaskat kul om du har ett gäng vänner. Om du hellre spelar själv kan du också hoppa in i EASHL Drop-in, vilket är två lag (fem spelare plus målvakt) av onlinespelare mot varandra. Eventuellt fyller datorspelare ut tomma platser.

NHL 23
NHL 23 är i princip NHL 22 med ett nytt namn.

NHL 23 känns verkligen inte nytt. Det är NHL 22 med en mindre uppdatering. Det är fortfarande kul att spela med stora, härliga tacklingar och en helt okej hockeykänsla. Det är som allra bäst när det går att spela med vänner. Men tyvärr är det inte alls värt att betala fullpris för ett spel som knappt har något nytt material alls. Att inkludera kvinnliga hockeyspelare mer är givetvis ett plus när det kan inkludera en större spelarbas, men när detta är det stora dragplåstret tillsammans med att spelare nu kan dyka efter pucken kan man se att det saknas nytt innehåll. Det här året kan jag inte ens säga att spelet tar ett steg i rätt riktning. De har inte rört sig alls.

6 / 10
+
Tacklingarna känns verkligen, CHEL är ett underhållande spelläge online, kul att spela med vänner