Ninety-Nine Nights

Ninety-Nine Nights

Tetsuya Mizuguchi och hans Q Entertainment debuterar till Xbox 360 med actionspelet Ninety-Nine Nights. Sophie har slaktat troll i tusental och gillar det

Ända sedan Xbox 360 utannonserades har spelvärlden varit intresserad av att få reda på hur pass mycket stöd Microsoft hade lyckats att norpa åt sig i Japan. En av de första japanska spelutvecklarna som svor trohet till konsolen var giganten Tetsuya Mizuguchi och hans spelstudio Q Entertainment. Nu är det dags att ta del av deras arbete. Tillsammans med Phantagram har Q Entertainment lyckats med att leverera sitt debutspel till Xbox 360, nämligen Ninety-Nine Nights.

Det tål att påpekas; Ninety-Nine Nights är ett spel som inte passar alla. Spelet är ett urjapanskt actionspel av samma kaliber som Koeis Dynasty Warriors-serie, med mastiga specialattacker och ursinnigt råös som sedvanliga huvudingredienser. Denna typ av genre är en som man antingen gillar eller avskyr, eftersom själva spelutförandet ofta är lagt på en ganska ytlig nivå. I Ninety-Nine Night ligger fokus på att stå emot horder av fiendestyrkor, denna gång i ljusets eller mörkrets tjänst, för att komma åt en sten med ovärderlig kraft. Visst blir det ösigt så att håret ställer sig på armarna, och Ninety-Nine Nights levererar känslan av frenetiskt kämpande med tillsynes kassa odds med bravur.

För det är känslan som är det bästa med Ninety-Nine Nights. Nog känns det speciellt i magtrakten när man ser ett massivt antal fiender komma vällande nedför en karg sluttning med intentionerna att göra dig till en portion råbiff, ackompanjerat av ödesdiger musik. När comboräknaren slaskar upp mot tretusenstrecket känner man sig oövervinnelig. Att förlösa specialattacker och se fienderna smälta samman till pölar av död känns makabert bra, och det gör faktiskt inte något att spelet serverar samma vara i olika utföranden.

Ninety-Nine Nights är begåvat med sju olika spelbara karaktärer. Q Entertainment har gett vissa av dessa längre äventyr än andra, där Inphyy och hennes adoptivbror Aspharr tar upp mest plats. Samtliga karaktärer har unika äventyr som smälter samman i jakten på den omnämnda stenen, och man får chansen att se äventyren ur ett ljust och ett mörkt perspektiv beroende på vilken karaktär man väljer eller spelar fram. Även om handlingen inte är djup eller intrikat, känner jag mig intresserad av att se när karaktärerna träffar på varandra och vad som händer vid dessa tillfällen.

Jag har tidigare påpekat att Ninety-Nine Nights är ett actionspel av samma kaliber som Dynasty Warriors-spelen, och det är en mycket träffsäker liknelse. Precis som i Koeis feodala actionröjare kan man få sin karaktär att gå upp i nivåer, finna och använda diverse fördelaktiga saker och dela ut massvis med stryk. Spelkontrollen är uppbyggd på ett klassiskt manér för genren, där knappmörsande kan ta en långt. Däremot missar man häftiga attacker och kombinationer om man inte anstränger sig för att vara lite mer avancerad i sitt spelande.

Varje karaktär har dessutom två specialattacker, där den första kan förlösas när man har samlat på sig tillräckligt med röda sfärer. Dessa dyker upp när man har dödat en fiende. Den andra tar längre tid, och kan laddas upp genom att samla på sig blåa sfärer. De blåa sfärerna dyker upp när man har dödat fiender med hjälp av den första, och något svagare, specialattacken. För att summera; Det blir fett med drag, helt enkelt.

Q Entertainment har samarbetat med Phantagram, kända för Kingdom Under Fire-spelen, under utvecklingen av Ninety-Nine Nights. Det som det koreanska utvecklarstudion har bidragit med är ett rätt ytligt strategiskt element. Vissa av de spelbara karaktärerna kan kommendera mindre grupper av krigare att attackera eller försvara, men i ärlighetens namn är hela den funktionen onödig eftersom dessa krigare inte är effektiva. Däremot bidrar dessa extratrupper till att slagen ser mer maffiga ut - ett smart sätt att sminka spelet att verka något större och mer intensivt.

Något som jag finner frustrerande med Ninety-Nine Nights är att spelmekaniken är stundtals ogenomtänkt. Bossarna är svårslagna på grund av slarvigt programmeringsarbete. Om man har allierade som försöker spöa skiten ur bossen i fråga, är det svårt att få in träffar. Av någon konstig anledning kan bossar bara ta stryk av en karaktär i taget. Vet inte om Q Entertainment inte har inkluderat en tvåspelarfunktion på grund av detta, men spela två kan man alltså inte göra, till skillnad från Koeis Dynasty Warriors-spel. Att Ninety-Nine Nights är repetitivt måste också ses som en nackdel, om man nu inte gillar denna spelgenre och är medveten vad som är kutym. Den kanske största nackdelen är att banorna inte har några sparpunkter. Att få däng av en boss på grund av ovanstående gör att man helt sonika får börja om, oavsett om man har spelat i fem eller fyrtiofem minuter.

Ninety-Nine Nights är ett spel som inte passar alla. Om man inte gillar genren tillför spelet inte mycket nytt under solen och kan lätt kännas som ett repetitivt och ytligt spel. För oss som gillar denna typ av actionspel är Ninety-Nine Nights ett spel som, med en glassig yta, levererar massor av drag trots en del hårda kanter.

Ninety-Nine Nights
Ninety-Nine Nights
Ninety-Nine Nights