Nintendo Switch Sports

Nintendo Switch Sports

Så har det återigen blivit dags att sporta med Nintendo på lättsammast möjliga vis i nya Nintendo Switch Sports. Vi har testat singleplayer...

Wii Sports slog snabbt Super Mario Bros och blev Nintendo mest sålda spel genom alla tider, och därmed även ett av världens mest sålda spel överhuvudtaget, endast slaget av Minecraft, Grand Theft Auto V och Tetris. Många burkar dock vilja invända att de ju faktiskt var bundlat med Wii, ocvh att det därför inte riktigt räknas. Jag skulle vilja vända på den steken.

Hur väl hade Wii sålt utan Wii Sports? Jag tror absolut att den oansenliga sporttiteln var vad som fick tiotals miljoner människor som normalt inte gejmar att köpa sig en Wii. Jag skulle alltså vilja hävda att Wii sålde bra tack vare Wii Sport, inte tvärt om. Hur det än är med den saken, har Nintendo varit varit ganska halvengagerade i att försöka exploatera konceptet. Vi fick Wii Sports Resort år 2009, Wii U-remaken Wii Sports Club 2013 och nio år senare är det nu dags för Nintendo Switch Sports.

Nintendo Switch Sports
Tennis är självklart en del även av Nintendo Switch Sports, som innehåller sex sporter.

Den här gången har Nintendo tagit i desto mer dock och Nintendo Switch Sports känns som en mer komplett och fullödig titel. Här finns sex sporter att utöva som fått lite mer finess än tidigare, och dessutom ett riktigt onlinestöd. Men sistnämnda har jag dock inte kunnat testa alls, vilket är synd då det är en stor aspekt av spelet och vissa grenar verkar helt klart utvecklade med just multiplayer online i åtanke.

Därmed har jag alltså fått spela själv samt med sambo och vänner. Medan tekniken definitivt tagit ett rejält kliv framåt sedan vi spelade med Wii-fjärrar, känns det som att Nintendo själva inte riktigt hängt med. De har i hög grad skapat ett spel som inte alls drar nytta av det rörelsekänsliga djupet vi borde kunna ha fått. Att faktiskt försöka sätta perfekta vinklar och liknande i en gren som badminton, blir därmed inte den djupa upplevelse det hade kunnat vara, utan det handlar - precis som i tidigare delar - främst om timing.

Det här upplägget går igen i Nintendo Switch Sports och utöver baminton, så fungerar tennis på samma sätt, liksom volleyboll. Sistnämnda har dock lite fler finesser i teorin med fler trick att ta till och möjligheten att göra snygga servar, stenhårda smashar och smart blockering... men i slutändan är det fortfarande timing som styr och resten blir fluff som inte påverkar så mycket som det borde göra.

Bowlingen upplever jag dock vara samlingens mest stabila gren. Att kunna köra på delad skärm gör att tempot blir betydligt högre och du slipper vänta på dina vänners bowlande. Jag upplever att vinklar, styrka och liknande också har en helt annan funktion här och det råder ingen tvekan om att detta är det närmaste jag kommit riktig bowling i mitt vardagsrum. Upp till fyra personer kan spela lokalt i vad jag förutspår kommer bli en favorit, medan ett battle royale-liknande upplägg för upp till 16 personer erbjuds online (vilket jag dock inte kunnat testa).

Nintendo Switch Sports
Bowlingen framstår som den klart bästa delen av Nintendo Switch Sports.

Fotbollen är den klart märkligaste grenen som ingår. Här finns både straffar och matcher, där straffarna återigen är timingbaserade och handlar om att sparka en virtuell boll i mål genom att fästa en Joy-Con vid ditt ben. Bollen kommer dock flygande mot dig så du måste sparka till den på volley. Det finns dock även riktiga (nåja) matcher som kommer kunna få fans av både det vi kallar fotboll och det amerikanerna kallar fotboll att ha kul. Du sprakar nämligen bollen, som din spelare har vid fötterna, genom att vifta med händerna. Du kan alltså lätt lira tillbakalutad i soffan utan större ansträngning. Medan konceptet känns helt bisarrt (att se någon sparka baserat på handrörelser skaver), så är det faktiskt kul och det finns ett riktigt speldjup att hämta här. Jag har dock bara kunnat spela lokalt på två personer och inte de åtta som erbjuds online.

Till sist har vi fäktning i Chambara. Även om det såklart märks att Joy-Cons är vida överlägsna Wii-fjärrar i precision, så råder det heller ingen tvekan om att just fäktning (och tidigare boxning) är sporter som inte så lätt låter sig simuleras på det här viset. Eftersom all form av vikt och motstånd saknas, tycker jag helt enkelt inte att de blir särskilt kul, även om det såklart finns en hel del strategi i upplägget.

Nintendo Switch Sports
Timing är en alldeles för stor del av de flesta grenar, vilket gör att de inte riktigt får den finess man hade kunnat önska.

Grafiskt sett är Nintendo Switch Sports en rejäl uppgradering mot tidigare titlar. Det är fortfarande en ganska pastellig värld som erbjuds och presentationen för tankarna till våra gamla Miis. Det är liksom homogent och genomarbetat på det där sättet som Nintendo-titlar så ofta är, även om jag såklart inte kan säga att det är ett spel som pressar Switch grafiskt. Även ljudet är sådär hissmusik behagligt och liksom bara finns där.

Att Nintendo Switch Sports är absolut bäst mot mänskligt motstånd, råder det absolut ingen tvekan om, och det märks extra tydligt i och med att det inte finns något belönings- eller utvecklingssystem för den som kör ensam. Här hade online kunnat hjälpa, men det har jag som sagt inte testat. Jag kommer dock spela online efter att spelet släppts officiellt och eventuellt uppdatera betyget om jag känner att det behövs, men tills vidare kan jag rekommendera detta till dig som vill ha ett lättsamt partyspel. Du som helst lirar själv, bör dock överväga något annat.

Eftersom onlinebiten inte varit möjlig att prova på, kommer vi uppdatera recensionen efter att detta grundligt testats, vilket kan påverka både textens innehåll och slutbetyg.

7 / 10
+