Nintendos fallgropar: Funktionerna Switch 2 inte bör ha
Det snackas mycket om vilka funktioner Switch 2 bör erbjuda, vi gör tvärtom och listar nu funktionerna vi verkligen inte vill ha...
Att Nintendo arbetar på en ny konsol som ska ersätta Switch vet vi redan, och det dräller av önskningar online om vad konsolen borde erbjuda i form av digitala hästkrafter, unika funktioner, förbättrade Pro Controllers, utökat onlinestöd och mycket annat.
Sanningen är dock att jag inte tror Nintendo behöver göra särskilt mycket alls för att sälja multum igen, och deras största hot är förmodligen Nintendo själva. Företaget har nämligen som bekant en märklig förkärlek för att till varje pris nyskapa, vilket leder till märkliga beslut som aggressivt slår tillbaka mot dem, medan de i fall där de definitivt skulle behöva gå framåt istället tjurigt står kvar och stampar.
Därför har jag nu tänkt att som en vänlig själ assistera Nintendo lite genom att inte önska vad de ska göra för att maximera Switch 2 - utan genom att istället önska vad de inte ska göra. En antiönskelista, om du så vill. Då kör vi!
Behåll Friend Codes
Ända sedan Xbox Live lanserades år 2002 och sedan det på allvar kom igång år 2005 med Xbox 360 har Xbox-spelare buslätt kunnat lägga till sina vänner, skicka meddelanden till vilka de vill och bjuda in varandra till en runda Halo eller två. Men inte till Switch. För att se till att Switch-ägare absolut inte ska lära känna andra med konsolen så finns långa koder som ingen minns, vilket krävs för att bli vän. Och även om du blir det, så finns knappt några möjligheter att göra något av det eftersom onlinetjänsten är stendöd. Här behövs rubbet bara kastas ut och göras om från scratch.
Switch-headset är helt överflödigt
För den som vill chatta med folk online väntar flera rejäla trösklar till Switch, inte minst på grund av ovan nämnda Friend Codes, men även andra begränsningar. Att lätt kunna prata med varandra är en totalt självklarhet idag och Nintendo måste erbjuda en egen officiell och enkel lösning som gör att det går lika smidigt att chatta med folk som det gjort till de två konkurrerande konsolerna i snart 20 års tid.
Varför inte kalla den Switch U?
Det kan man ju kanske skratta åt, men som ni vet är det exakt vad Nintendo satsade på med efterföljaren till Wii, som fick heta Wii U. Snarlikt utseende och namn men komplett skilda system, vilket förbryllade folk så till den milda grad att många inte ens fattade att det var en ny konsol. Jag vet att jag skrivit det förr, men vi fick till och med ett samtal av en panikslagen mamma som under en decembermåndag letade en Wii U-skärm till barnen. Hon hittade den bara med konsolen, men den hade hon ju redan, och det var alltså själva Wii U-skärmen som behövdes. Man kan skratta åt det (inte så lätt!) och jag fick förklara att hon fått allt om bakfoten, men felet är inte hennes utan Nintendos. Tydligare namn och profil så man fattar att det är något helt nytt.
Satsa på en ny, käck gimmick
Nintendo vill till varje pris erbjuda något nytt med sina konsoler, en funktion som ingen annan har. Med Wii lyckades de faktiskt ganska bra med detta, men även där var det ett väldigt överanvändande. Vi behövde verkligen inte ruska som en vettvilling på Wii-fjärren för att snurra i Super Mario Galaxy eller göra trick i Mario Kart Wii - utan det hade varit mer intuitivt att bara trycka på en knapp. Och till Nintendo 3DS hade de flesta 3D-grafiken avstängd. Inte ens en succé som Switch har särskilt välanvända funktioner egentligen (Joy-Cons har ju exempelvis en IR-kamera). Nintendos hårdvara säljer för att spelen är så oerhört bra. Skippa gimmickarna, helt enkelt.
Se till att släppa massor av Switch-remasters
Sony fick en del kritik för att släppa mycket remasters när Playstation 5 lanserades medan Microsoft erbjöd förbättrade versioner kostnadsfritt via antingen gratis uppdateringar eller inbyggda funktioner i Xbox Series X. Men Nintendo ligger på en helt annan nivå än Sony och älskar att sälja återutgivningar, hela deras Switch Online-tjänst består rent av spel många av oss redan köpt när det begav sig, sedan till Wii-tjänsten Virtual Console samt i en och annan samling - och nu betalar vi för dem igen som prenumeration. Här går det att vara betydligt bussigare, tänk på det tack.
Hoppa över bakåtkompatibiliteten
Det här är lite besläktat med ovanstående om Switch-remasters. Traditionellt har Nintendo varit hyfsade på bakåtkompatibilitet via adaptrar som Super Game Boy till Super Nintendo eller riktigt stöd som att Gamecube fungerade med Wii och Wii U. Till Switch har det sålts ohemult mycket spel och även om det säkert kan vara lite jobb att skapa en bra emulator av så märklig hårdvara, så måste det göras. Om enheten inte har en kassettläsare behövs också en adapter så övergången mellan generationerna blir smidig och användarvänlig.
Satsa på slafsiga analogspakar som lätt havererar
Jag jobbar med TV-spel och har lyckats slita ut en handkontroll denna generation. Det var en Xbox Series S/X-dito, där jag utöver Xbox även använde den till PC. Playstatyion 5 har klarat sig - medan jag bytt ut fyra stycken Joy-Cons, trots att jag inte ens spelar med dem så himla ofta (föredrar Pro Controllers). Stick drift-problemen måste verkligen ses över och elimineras för gott. Kvalitet kostar pengar, men detta är verkligen något att prioritera.
Byt ut SD-kortstekniken mot något eget
Det är väldigt enkelt att uppgradera lagringsutrymmet till både PS Vita och Xbox Series S/X. Det beror på att de har så kallade proprietära format, alltså unika lösningar som bara fungerar till dessa båda - vilket i sin tur lett till höga priser. Switch och Playstation 5 har däremot standardlösningar, vilket gjort att man bara kan surfa till Prisjakt och köpa ett passande SD-kort eller SSD för att få gigabyte till låga priser. Nintendo brukar ofta gilla egna lösningar, men här är de helt rätt ute och de ska absolut inte dribbla med detta.
Analoga trigger-knappar är verkligen överskattat
Nintendo tar riktigt bra betalt för sin Pro Controller, men faktum är att den är flera nivåer sämre än både standardhandkontrollen till Playstation 5 och Xbox Series S/X. Styrkorset är till exempel odugligt, även denna har stick drift-problem och dessutom saknas analoga triggers. De som ser ut triggers är istället digitala knappar, vilket betyder att det inte går att exempelvis justera fart i dem i racingspel. Pro Controller behöver ses över grundligt och riktiga triggers behöver läggas till (inte minst inför F-Zero som väl återvänder förr eller senare).




