Nordkoreas ledare bekräftar planer på att utöka kärnvapenstyrkorna
Kim Jong Un lovar att öka sina kärnvapenstyrkor i ett läge där spänningarna med USA och dess allierade ökar.
Nordkoreas ledare Kim Jong Un har än en gång upprepat sitt lands åtagande att utöka sina kärnvapenstyrkor och anklagat USA för att underblåsa globala konflikter och hota den regionala stabiliteten.
I ett tal som markerade 77-årsdagen av den koreanska folkarmén uttryckte Kim missnöje med det ökande militära samarbetet mellan USA, Japan och Sydkorea. Han hävdar att dessa åtgärder rubbar den militära balansen i Nordostasien och utgör en allvarlig utmaning för Nordkoreas säkerhet.
Trots sin kritik betonade Kim att Nordkorea inte söker onödiga spänningar utan kommer att fortsätta att vidta motåtgärder för att upprätthålla den regionala militära balansen. Kim upprepade också sitt lands stöd för Rysslands agerande i det pågående kriget i Ukraina, vilket ytterligare stärker banden mellan de två nationerna. För närvarande återstår det att se hur denna utveckling kommer att påverka säkerhetssituationen i regionen.

