En ny dag, en ny stämning. Denna gången är det Blizzard som åter är i skottgluggen och anklagade för att ha använt sig av både juridiskt och etiskt tveksamma affärsmetoder. Det hela startade med att en förälder, Nathan Harris i Arizona upptäckt att hans barn hade kunnat spendera hundratals dollar på digitala kort i Hearthstone, i tron om att det skulle dyka upp sällsynta kort med högt värde. Vilket det förstås inte gjorde då själva affärsmodellen är att det skall vara just sällsynt med bra kort. Detta förstår dock inte ett litet barn, av förklarliga skäl. När Nathan sedan försökte att få köpen återbetalda så fick han nej och även nog och skickade in en stämning mot utvecklaren.
Stämningen, som alltså är på barnets vägnar hävdar att Blizzard använder sig av olagliga och vilseledande affärsmetoder i Hearthstone. Mer specifikt det faktum att man tillåter barn och tonåringar att spendera riktiga pengar och vägrar återbetalning trots att köpet gjorts av en minderårig. Harris juridiska ombud hävdar också att barn utgör ett stort segment av Blizzards totala kundkrets.
Harris och hans jurister trycker extra hårt på just korten, där de förklarar hur liten chansen är att faktiskt få ett värdefullt kort, något som inte kommuniceras någonstans, vilket i sin tur får hoppfulla spelare att spendera stora summor pengar i hopp om att få tag i de mest kraftfulla korten. I stämningen refereras kortpacken till och med som "mostly worthless." Metoden innebär i stället att man nästan uteslutande får kort man redan äger eller sådana man inte ens vill ha. Här vill man nu se transparens, att de faktiska oddsen för ett så kallat "Legendary Card" redovisas så att man vet risken och därefter kan ta ställning till om man vill satsa eller inte.
Över 300 dollar eller 3 000 svenska kronor spenderades av Harris dotter i Hearthstone mellan 2019 och 2021 och även om detta inte på något sätt är den största summan som har försvunnit i kontroversiella mikrotransaktioner genom åren så pekar Harris på det olagliga och oetiska i att barnet kunde använda hans kreditkort utan någon kontroll, samt att det inte gick att få någon återbetalning. Harris och hans team kräver nu, under "California Family Code", att minderåriga som lyckas genomföra ett köp eller ingå ett avtal alltid skall kunna ha rätten att ta sig ur det och få pengarna tillbaka.
Som svar har Blizzard begärt att få fallet flyttat från California State Superior Court till United States District Court, då det enligt företaget kan röra sig om ca 5 miljoner dollar i skador, vilket gör att det bör höra hemma i federal domstol.
Det återstår att se huruvida det här håller eller ej. Det har redan höjts röster om att en förälder borde märka den typen av transaktioner från sitt konto, i synnerhet när det har pågått i flera år. Det skall också bevisas att det är ett minderårigt barn som faktiskt har gjort köpen med hans kreditkort och inte han själv.