Svenska
Gamereactor
nyheter

Ny undersökning: 85% av amerikanska veteraner använder spel för att lindra stress

Trots att spel alltid hängs ut som orsaken till att folk begår allehanda illdåd, så visar data en helt annan bild...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

I den amerikanska debatten om våld och masskjutningar hamnar TV-spel ofta snabbt i skottgluggen, och har någon gärningsman haft gaming som hobby så kommer det hängas ut direkt på ett sätt som bland annat böcker, musik och film inte gör. I synnerhet våldsamma spel pekas direkt ut som en negativ påverkan, trots att forskningen sällan backar upp sådana påståenden.

Tvärtom finns det studier, och nu även färska siffror från spelbranschens egen organisation ESA, som visar att spel snarare kan fylla en viktig funktion, särskilt för människor som lever med stress eller trauma. ESA har nyligen genomfört en enkät bland över 1000 amerikanska krigsveteraner, där syftet var att ta reda på vilken roll spel spelar i deras liv.

Och resultaten talar sitt tydliga språk. 86 procent uppger att spel fungerar som ett "healthy outlet to help them deal with stress and anxiety", och utöver det svarade 81 procent att "video games helped them to cope with difficult times in their lives", samt 77 procent menade att "games have had a positive impact on their life post-military service".

Sammantaget tyder detta på att TV-spel för många inte är ett problem, utan snarare en hjälp - ett sätt att hantera vardagen efter militärtjänst och svåra upplevelser.

Ny undersökning: 85% av amerikanska veteraner använder spel för att lindra stress


Loading next content