Svenska
Gamereactor
nyheter

Mark Darrah kallar begreppet "Bioware magic" för skitsnack

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

I flera djupgående artiklar som beskriver arbetsförhållandena på Bioware under produktionen av i synnerhet Mass Effect: Andromeda och Anthem, stötte journalisten Jason Schreier på begreppet "Bioware magic". Det är en intern term som ledningen använde vid den tiden för att beskriva den extra krydda som studion satsade på för att ge sina spel det där lilla extra vi gamers förväntade oss.

Mark Darrah, tidigare anställd, är dock trött på den termen och tycker att vi borde kalla det vad det är - en täckmantel för dåliga arbetsförhållanden och en osammanhängande kreativ process. I det senaste numret av Old Game Dev Advice säger Darrah följande:

"This last little jog up, that's what people at the studio are talking about when they say 'BioWare magic'. Things come together really late, and things get better really late. But that's actually a terrible" process, because it's impossible to say how sharp the rise is going to be, or even when it will happen. A better and more sensible approach would be to raise the long arm—accelerate the development process overall, essentially—which will enable better iteration so people can see what the hell it is you are making, and not end up trapped in crunch."

Om Bioware fortfarande kämpar med dessa problem är oklart, och i dagsläget filar studion på både Dragon Age 4 och Mass Effect 4.

Mark Darrah kallar begreppet "Bioware magic" för skitsnack


Loading next content