Gran Turismo 7 släpptes i fredags, och det betyder att fans av serien äntligen kan få tukta digital asfalt igen efter en lång paus. Men det innebär också att själva tuktas dessvärre, av mikrotransaktioner. Och kritiken mot detta har inte varit nådig i sociala medier och på spelforum.
Listigt nog var mikrotransaktionerna inte tillgängliga under recensionsperioden utan aktiverades först när spelet släppts och recensionerna redan publicerats. På det sättet kunde Sony undvika kritik för dem. Men som VGC skriver är de tillgängliga nu och här är priserna:
Skillnaden mellan detta och Gran Turismo Sport var att du i Sport kunde köpa enskilda bilar som en enda mikrotransaktion, varav de flesta kostade mellan $0,99 och $4,99. Men så är inte fallet här, där du måste omvandla pengar till krediter. Dessutom har priserna mångdubblats i processen, och du kan därför hitta bilar i Gran Turismo 7 som kostar nästan lika mycket som spelet i sig:
Naturligtvis kan Credits tjänas in genom att bara spela Gran Turismo 7, vilket dock tar lång tid och är en vanlig metod för att få folk att slanta upp extra. Till exempel kommer det regelbundet så kallade "Legendary Cars" som kostar cirka 20 miljoner Credits, vilket skulle betyda cirka $200 (runt 2000 kronor) om du vill köpa dem.
Sony har tydligt sagt vid flera tillfällen att de kommer öka sina satsningar på live service-spel. Samtidigt som det i många fall är väldigt lönsamt, är det samtidigt ett rejält avbräck mot hur företaget arbetat tidigare. Vad tycker du om detta?