Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
nyheter

Vi packar upp Fanatec BMW Podium M4 GT3

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det är dryga 18 månader sedan nu som tyska simracinggiganten Fanatec utannonserade ratten Podium BMW M4 GT3 som inte är en TV-spelsratt, inte är en replika utan den riktiga racingkringlan från BMW Motorsports GT3-kärror. Samma som deras tävlingsförare idag använder i riktig racing, något som fick hela simracingvärlden att flämta av förtjusning. 18 månader senare är den äntligen här då Gamereactor är en av de första i världen som lagt vantarna på denna 15 000 kronor (!) dyra ratt. Vi har under dagen filmat en GRTV Quick Look där vi packar upp den men den publiceras först under morgondagen. Tills dess får du nöjda dig med några snabbt tagna bilder på härligheten.

This is not a replica.
Developed together with BMW M Motorsport, the Podium Steering Wheel BMW M4 GT3 is the actual wheel made for the 2022 BMW M4 GT3 race car.

It doesn't get more authentic than this. For the first time in sim racing history, a steering wheel has been developed for both a real race car and for sim racing. Your search for realism ends here.

What you buy on this page is 100% what we designed for BMW M Motorsport. We manufacture the steering wheel for every BMW M4 GT3, and you can own one too.

More than meets the eye.
The M4 GT3 wheel is covered in features, some of which are not obvious at a glance, such as dual-action magnetic shifters, dual-analogue clutch paddles with adjustable travel, two extra rear-mounted buttons, and the D-pad hidden under the BMW logo.

An array of 12 front-facing buttons plus 2 more at the rear are perfectly placed for quick access. Dual-action (push/pull) magnetic shifters allow upshifting and downshifting on the same paddle, or they can function as four separate inputs. The grip-mounted rotary encoders have a strong, positive click, using Hall sensors for precision and reliability.

The RGB LEDs behind all 12 front-facing buttons plus backlit multi-position switches means you'll always find the right input in the heat of competition. Programmable via CAN bus in the real car, and via FanaLab on your PC, the backlit buttons can even function as RevLEDs or tyre slip indicators.

Vi packar upp Fanatec BMW Podium M4 GT3
15 000 kronor kostar den och om du vill köpa en idag, får du vänta till tidigast den 25:e november innan du får ditt exemplar.
Vi packar upp Fanatec BMW Podium M4 GT3
31 centimeter bred och 21 centimeter hög. En riktig biff till GT-ratt med andra ord.
Vi packar upp Fanatec BMW Podium M4 GT3
Kroppen är helt gjord i kolfiberkomposit. Ren racingerotik.
Vi packar upp Fanatec BMW Podium M4 GT3
12 knappar på framsidan inklusive rotary-rattar baserade på Hall-sensorer och tumvred som möjliggör pill med diff och bromsbalans under loppets gång utan att man behöver lyfta händerna från rattens grepp.
Vi packar upp Fanatec BMW Podium M4 GT3
Denna kringla har utvecklats av Fanatec och BMW Motorsport, i ett samarbete som mest troligt kommer att leda till fler fräna simracingprylar.
Vi packar upp Fanatec BMW Podium M4 GT3
1,7 kilo väger den. En riktig klump.
Vi packar upp Fanatec BMW Podium M4 GT3
Här på Gamereactor ser vi såklart fram emot att betygsätta denna premium-ratt under juni månad.
Vi packar upp Fanatec BMW Podium M4 GT3
Fanatecs quick release-lösning ska bytas ut till hösten och då kommer alla som köpt denan ratt att få en sån hemskickad med UPS, utan extra kostnad.
Vi packar upp Fanatec BMW Podium M4 GT3
Växelpaddlarna är av push/pull-typ och magnetiska, såklart.


Loading next content