Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
nyheter

Spelvärldens första stora fackförening har grundats

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

I Sverige finns en lång tradition av fackföreningar, men i USA har det generellt varit väldigt annorlunda. Under de senaste åren har detta dock varit på väg att förändras. I april spreds till exempel nyheten om att Amazons första fackförening grundats efter mycket om och men, och nu har vågen flutit vidare till spelindustrin och utvecklarna på Raven Software, ägt av giganterna Activision Blizzard.

Jason Shreier, branschanalytiker och journalist på Bloomberg, skrev i en Tweet häromdagen:

It's now official: testers at Activision-owned Raven Software have voted to form the U.S. video game industry's first major union.

Fackföreningen, kallad Game Workers Alliance, är något som arbetarna försökt få till stånd en längre tid, men gång efter annan har det aktivt motarbetats av ledningen. Redan i januari ska första försöket att organisera sig ha ägt rum, men då erkändes det inte på grund av att ledningen ansåg att det var för få som varit med och röstat. I februari ska sedan Activisions Vice President ha skrivit i en intern Slack-kanal att "fackföreningar kan hota vår möjlighet att göra bra spel".

Med hjälp av byrån National Labor Relations Board, en slags myndighet oberoende av den amerikanska regeringen, har Activision Blizzard dock fått avslag på sitt ogillande, och Games Workers Alliance, spelvärldens första stora fackförening, är nu ett faktum.

Efter att beslutet klubbats igenom uttalade sig en talesperson från Activision Blizzard, och det är tydligt vad de fortfarande tycker om saken:

We respect and believe in the right of all employees to decide whether or not to support or vote for a union. [We] believe that an important decision that will impact the entire Raven Software studio of roughly 350 people should not be made by 19 Raven employees.

Huruvida om Microsoft-uppköpet kommer påverka fackföreningen, har Microsoft redan sagt att de kommer gå på samma spår som Activision Blizzard, det vill säga att även de kommer erkänna Games Workers Alliance.

Spelvärldens första stora fackförening har grundats
Kan fackföreningar hindra spelutvecklare att göra bra spel?

Tack gamesindustry.



Loading next content