Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
nyheter
Starfield

Bethesda: Starfield har mer manuellt hantverk än något annat spel vi gjort

Starfield innehåller automatiskt genererade platser, men även mer digitalt hantverk än något spel de gjort tidigare...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

I söndags fick vi äntligen en närmare titt på Starfield under Xbox & Bethesda Games Showcase. Rollspelet ser verkligen häftigt ut, men det avslöjades också att det kommer att ha 100 olika solsystem som du kan besöka med över 1000 planeter.

En frän funktion som samtidigt innebär att Bethesda kommer att behöva använda automatiska system för att skapa dem. Detta har varit en källa till oro för somliga som fruktar att dessa platser helt enkelt inte kommer att vara tillräckligt intressanta jämfört med handgjorda platser, och detta togs nyligen upp av director Todd Howard i en intervju hos IGN. Han säger att Bethesda alltid har arbetat med automatiska system:

"We do a lot of procedural generation [in Starfield], but I would keep in mind that we've always done that. It's a big part of Skyrim in terms of questing and some other things we do. We generate landscape using procedural systems, so we've always kind of worked on it. [The Elder Scrolls 2: Daggerfall is] one we look at a lot in terms of game flow. And we had been developing some procedural technology and doing some prototypes, and it really started coming to a head with Starfield, in that we think we can do this."

Men att använda automatiska system betyder inte att Bethesda har dragit ner på det manuella handarbetet. Tvärtom faktiskt, eftersom Howard även avslöjar att Starfield erbjuder mer av detta än något spel de gjort tidigare. Det är också möjligt att bara spela dessa delar ur det massiva äventyret för den som önskar:

"I should also add that we have done more handcrafting in this game, content-wise, than any game we've done. We're [at] over 200 000 lines of dialogue, so we still do a lot of handcrafting and if people just want to do what they're used to in our games, and follow a main quest, and do the questlines, you're gonna see what you'd kind of expect from us."

Howard förklarar att alla dessa andra planeter ger ett sätt att skapa variation, som man valfritt kan spendera tid med:

"But then you have this whole other part of, 'Well I'm just going to wander this planet, and it's going to provide some gameplay, and some random content, and those kinds of things.' Kind of like a Daggerfall would, if you go way back."

Starfield släppas under första halvåret 2023 till PC och Xbox Series S/X, samt ingår med Xbox Game Pass.

Starfield

Relaterade texter



Loading next content