Det har varit svårare än vanligt för Sony att göra succé på den japanska marknaden den här generationen. Några har lanserat teorin att Playstation 5 helt enkelt är för utrymmeskrävande för små, japanska hem - men verkligheten handlar nog snarare om att den japanska marknaden domineras främst av smartphone-baserade spel, samt även av att Switch-konsolen dominerar något brutalt.
Ett exempel på sistnämnda får vi från Famitsu som nu avslöjar att över 25 miljoner Switch-enheter sålts enbart i Japan. Cirka 18 miljoner av dessa är traditionella Switch-maskiner, fem miljoner Lite-diton och två miljoner OLED-varianten. Dessutom är ett antal Switch-spel fortfarande bland de mest sålda varje månad, trots att de är flera år gamla.
Animal Crossing: New Horizons har till exempel sålt 7,26 miljoner exemplar bara i Japan, och Super Smash Bros Ultimate har sålt 4,89 miljoner exemplar. För att leka lite med siffror, så bor det 125 miljoner människor i Japan och var femte person i snitt äger alltså en Switch.