Om du har spelat Capcoms fightingspel länge minns du säkert det ökända Easy Operation-läget i Gamecube-versionen av Capcom vs. SNK 2 som gjorde det möjligt att utföra alla specialattacker, även de svåraste, genom att bara röra den högra analogspaken.
Som du kanske förstår rubbade detta balansen helt och kritiserades därför hårt. Med detta i åtanke är det lätt att förstå varför fighting-communityn inte var så glada över att höra talas om ett nytt kontrollalternativ i Street Fighter 6. Nu har Capcom bestämt sig för att reda ut saker och ting, och director Takayuki Nakayama säger till GameInformer att detta inte är "an easy mode" och att det faktiskt skulle kunna gynna även pro-fighters:
"If someone wants to play Modern Control Type in a competitive setting, like a tournament, they should. It's simply a different avenue for players who want it."
Även om det låter bra, verkar det som att många fightingspelare inte kommer bli helt övertygade förrän de kan prova detta själva. Något de kommer att kunna göra nästa år när Street Fighter 6 lanseras till PC, Playstation och Xbox Series S/X.
Tycker du Street Fighter-serien behöver en ny sorts spelkontroll?
Tack GamingBolt