Helsvenska simracing-tillverkarna Simrig tillverkar motionsystemen SR1 och SR2 varav det sist nämnda är en del av vår full motion-rigg som vi har här på Gamereactor (här hittar du vår recension) och de har enbart fungerat till PC såhär långt, men nu har Simrig hittat ett sätt att "norpa" motiontelemetrin ur Gran Turismo 7 vilket gör att den som spelar Playstation 4 eller Playstation 5 nu kan njuta av 3DOF-motion när man kör. Vi ringde upp Per-Anders Alveflo på Simrig för att låta honom förklara hur detta fungerar och vad som krävs för dig som vill ratta GT7 med 3DOF-motion:
Petter: Hej Per-Anders! Motion i GT7, vad i hela... Hur går det till?
Simrig: "För några veckor sedan dök det upp några forumtrådar på framförallt GT Planet där några entusiaster hittat telemetri i GT7. Eftersom många av våra kunder efterfrågat just GT7-support blev vi givetvis nyfikna. Efter att mjukvaruchefen Erik rotat runt lite och plitat ner några ettor och nollor i rätt ordning samt många timmars testade och bugg rättande; Motion i Gran Turismo 7!
Det skulle vara väldigt svårt för oss att få lov att köra Simrig mjukvaran på PS4/PS5 dock. Lösningen blev att köra vår mjukvara på en PC som kopplas på samma nätverk/LAN. Kan gärna vara en äldre bärbar dator med Windows 10, inget fartmonster behövs. Denna PC kopplas även till vårt motionsystem Simrig SR1 eller SR2. Vår mjukvara kopplas upp till konsolen via att dess IP adress läggs in i Simrig control center. IP-adressen på PS4/PS5 kan lätt läsas ut via en av menyerna/inställningar/nätverk/. Sedan är det bara att använda Simrigs system som vanligt. Telemetrin som kommer från Gran Turismo 7 är direkt, bra, trovärdig och utan märkbart lagg. (trots den körs över nätverk). Upplevelsen är självklart klart mer levande och mycket roligare än att köra med en statisk rigg."