Wo Long: Fallen Dynasty visades upp på Gamescom 2022, där vi förutom en ny trailer också fick veta att lanseringen fortfarande är planerad till början av 2023. Men vi på Gamereactor ville gå lite längre och bestämde oss för att intervjua Team Ninja, där producenterna Fumihiko Yasuda och Masaaki Yamagiwa (som även var producent för Bloodborne) besvarade våra frågor.
Bland annat var vi intresserade av att veta vilka element de skulle ta från Nioh och införa i Wo Long, och vilka nya element som skulle få spelet att stå på egna ben och sticka ut från mängden. Team Ninja ville fokusera på det faktum att bytet av plats från Japan till Kina innebär djupgående förändringar i handlingen samt att de genom att byta ut samurajkampstil mot den flytande rörelsen i kinesisk kampsport, får en unik känsla. Detta kommer inte bara att förmedlas genom utformningen av vapnen, utan kommer att genomsyrar hela handlingen. De sade:
"In the beginning, with the Nioh series in general, we're seeing samurai fighting, samurai-based action, right? And this time we want to focus on Chinese martial arts, right? So that's the big focus here, and so the action, specifically the action is what's going to be the biggest differentiating factor.
Unlike the Nioh series, in Wo Long you won't transform into a Yokai or a demon or anything like that. That's not the focus here, but you're going to have divine beasts that you can use and summon in the game, right? So that's going to be one of the aspects, not of transformation, but of summoning, that brings another element of fantasy to the game."
Och det låter väl inte helt tokigt, eller vad säger ni?