Svenska
Gamereactor
nyheter
Blue Dragon

Första timmen Blue Dragon

30 färgsprakande bilder att njuta av

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Strax innan helgen damp Xbox 360-exklusiva rollspelet Blue Dragon ned i redaktionens brevnedkast. Spelet är som bekant utvecklat av Final Fantasys pappa Hironobu Sakaguchi, tonsatt av Final Fantasy-kompositören Nobuo Uematsu samt designat av Dragonball-skaparen Akira Toriyama. En riktig drömtrojka med andra ord.

Trots en hektisk Summer Meet har undertecknad hunnit spela en del och tänkte berätta lite om vad man kan förvänta siga under den första timmen ur spelet. Om du är alldeles vansinnigt allergisk mot spoilers kan det kanske vara idé att hålla för ögonen medan du tittar, eller något...

Blue DragonBlue Dragon
Blue Dragon tar sin början en riktigt härlig dag då unge Shu tar igen sig på en kulle utanför sin hemby. En riktig idyll, vilket ju är något som inte brukar vara särskilt länge i ett rollspel (eftersom det annars inte skulle bli något äventyr).
Blue Dragon
Mycket riktigt utbryter snart kaos när en mystisk varelse kallad Landhajen attackerar med full kraft. Hela hus krossas eller försvinner ned i marken.
Blue DragonBlue DragonBlue Dragon
Byborna har inget annat att göra än att ta skydd i bergen och skåda förstörelsen när den fenade varelsen som rör sig under marken demolerar allt. Men var är Shu och hans vänner?

Att Blue Dragon är tecknat av Dragonballs skapare syns väldigt tydligt och många har lite skämtsamt kallat spelet Blue Dragonball, något som kanske inte är helt gripet ur luften. Hur som helst är spelet nedlusat med små sanslösa detaljer och ser otroligt häftigt ut i rörelse.

Blue DragonBlue Dragon
Shu och hans vänner är leds på förstörelsen och unga och dumma som de är har de bestämt sig för att ta upp striden. Något som visar sig ska bli starten på ett långt, mäktigt äventyr.
Blue Dragon
Stridigheterna tycks till en början gå över förväntan...
Blue DragonBlue DragonBlue Dragon
...men snart flyr Landhajen och Shu och hans båda vänner Jiro samt Kluke hänger med nöd och näppe med ut till en avlägsen plats. På egen hand får de ta sig an sin första fiende och det verkliga äventyret kan börja.

Att spela Blue Dragon känns oerhört mycket Final Fantasy, vilket kanske inte är så konstigt eftersom Hironobu Sakaguchi ju både skapat Final Fantasy samt varit inblandad i varje del fram till del tolv. Menysystemet känns bekant, här finns vit och svart magi, valutan heter Gold och stridssystemet är näst intill identiskt. Även systemet för att gå upp i nivå känns Final Fantasy liksom små detaljer som hur striderna är upplagda och musikvalet.

Blue DragonBlue Dragon
Som vanligt i japanska rollspel finns kistor utlagda där man minst anar det och sparar gör man givetvis på tydligt utmarkerade ställen.
Blue DragonBlue DragonBlue Dragon
En haj är det mycket riktigt men när de skyddande stenarna försvinner tycks Landhajen inte vara särskilt organisk trots allt. I ett ungdomligt utslag av oförstånd klättrar Shu och de andra upp på den och hamnar ännu längre bort hemifrån.
Blue Dragon
Grafiken är oerhört färgglad att se på och innehåller mängder av hemligheter. Att undersöka allt betalar sig väl i form av hittade pengar eller föremål. Precis som det skall vara i ett japanskt rollspel alltså.

Det är väldigt mycket filmer i Blue Dragon, men de går alla i samma stil som spelets riktiga grafik och panorerar ofta sömlöst över så du kan börja spela igen. Filmerna är dessutom föredömligt korta vilket gör att de aldrig tar överhanden. Det fungerar föredömligt bra och ger känslan att det är man själv som gör allting.

Blue DragonBlue Dragon
Så vad vill den här fulingen då och varför ser hans skugga ut som en... blå drake? Bådar inte gott för Shu och hans båda följeslagare.
Blue Dragon
Även i Blue Dragon används små minispel för att ge större variation åt spelandet.
Blue DragonBlue DragonBlue DragonBlue Dragon
Redan tidigt i spelet får man det piller som ger Shu och hans vänner skuggor som blå drakar. Vilket visar sig vara mer än praktiskt i spelets många hårda strider.

Storyn i Blue Dragon är härligt rakt på sak som i tidigare Final Fantasy-spel utan onödiga krsuduller. Det ger ett högt tempo i berättandet som gör att man aldrig kan förmå sig att lägga ifrån sig handkontrollen. För den som vill finns det dock flera sidohistorier att grotta ned sig i, samt att flera ytterligare släppts för nedladdning i Japan där spelet varit ute i över ett halvår.

Blue Dragon
Grafiken är som sagt oerhört färgglad.
Blue DragonBlue DragonBlue Dragon
Hittar du lite vatten att dricka av så ta chansen eftersom det återställer din energi. Något som är extra viktigt när du dessutom råkar befinna dig mitt ute i öknen
Blue Dragon
Istället för slumpmässiga strider ser man sina fiender. För att skaffa sig ett övertag är det bättre om man väljer att attackera fienden innan han gör det. Själva fightandet är fortfarande menybaserat och så snart striden börjar byts det till en stridsskärm precis som i Final Fantasy.

Därefter var min första timme med Blue Dragon över och jag ska inte avslöja något mer om det såhär på förhand nästan löjligt lovande rollspelet. Den 24:e augusti är det premiär för Blue Dragon så du kan få upptäcka allt på egen hand.

Relaterade texter

Blue DragonScore

Blue Dragon

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Final Fantasys pappa Hironobu Sakaguchi återvänder med en av årets bästa rollspelsupplevelser...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy