Det finns inga solida bevis för att spel i sig har någon stor negativ effekt på spelaren, men isolerade miljöer på olika plattformar kan naturligtvis uppstå och fungera som ekokammare i tvivelaktiga miljöer för deltagare som därmed radikaliseras med tiden.
Det amerikanska Homeland Security har insett detta och avsätter nu 700 000 dollar för att undersöka dessa miljöer för att försöka förhindra radikalisering, rapporterar Vice. Mer specifikt går pengarna till Middlebury Institute's Center on Terrorism, Extremism and Counterterrorism (CTEC) och den ideella organisationen Take This. Vi kan även läsa:
"Over the past decade, video games have increasingly become focal points of social activity and identity creation for adolescents and young adults. Relationships made and fostered within game ecosystems routinely cross over into the real world and are impactful parts of local communities. Correspondingly, extremists have used video games and targeted video game communities for activities ranging from propaganda creation to terrorist mobilization and training."
Initialt verkar det vara "white nationalism" och "white supremacy" som står i fokus till att börja med, men det är inte isolerat till detta. Detta kan också ses i ett brett forskningsprojekt som CTEC genomfört och som presenterades på årets GDC-mässan. Du kan läsa mer här.