Svenska
Gamereactor
nyheter
Unravel

EA-chef: "Vi har en skyldighet att hjälpa varandra"

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

I den gigantiska uppsjö av stortitlar med Battlefield, Mass Effect, Dragon Age och kommande Star Wars Battlefront i spetsen, vill EA i slutändan bli igenkända för något mer. Något som inte bara doftar riskfria storsatsningar och i slutändan relativt "enkla" koncept. Vice presidenten Patrick Söderlund menar att man har en sorts skyldighet att hjälpa spelindustrin framåt såväl som att hjälpa mindre studios med sämre förutsättningar. Något som förklarar EA:s nyligen utannonserade samarbete med den lilla Umeå-studion Coldwood Interactive och deras jobb med indiespelet Unravel.

"We've had a lot of discussions inside the studios around our responsibility as Electronic Arts to push the industry forward and to help others. We can't just be a company that's only about gigantic big things. There's more of a portfolio mentality that there's some things that we want to give to the players, that's something like Unravel."

Söderlund berättar sedan vidare kring samarbetet med Unravel och varför han tycker att spelet i sig är otroligt viktigt för hela spelindustrin som sådan.

Unravel
Yarnie kommer enligt Söderlund att spela en stor roll i spelindustrins framtid.

"I think Coldwood Interactive were showing Unravel to a lot of other publishers as well, and I think that we managed to convince them that we would be a good home for this, and that we would nurture it and take care of it the way it deserves. Meeting creative director Martin Sahlin and hearing him talk about the game, and how deep it is to him, and how important it is to him, and where it came from; this industry needs that, as well as the other things. A company the size of EA should be in both, I think."

Utöver samarbetet med det kommande Unravel blev EA även överens med den relativt nyblivne spelmakaren Josef Fares mot slutet av förra året, som efter succén med sitt första spel Brothers: A Tale of Two Sons från 2013, blickar framåt mot sin nästkommande titel som går under kodnamnet Hazelight Game. Söderlund försäkrar oss dock om att dessa storsatsningar på lite mindre indietitlar, inte drar bort vare sig fokus, energi eller passion från de större spelen.

"We will always put a lot of effort into our AAA games, but it's good for us to have a portfolio that is maybe broader than what we've had in the past."

Relaterade texter

UnravelScore

Unravel

RECENSION. Skrivet av Oliver Thulin

Oliver har satt tänderna i den norrländska pusselplattformaren Unravel och fann en av generationens hittills varmaste upplevelser...

De första två timmarna av Unravel

De första två timmarna av Unravel

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Det norrländska mysäventyret Unravel är på flera sätt en otypisk EA-titel som Dóri utforskade tidigare i veckan. Här är två timmars smaskigt gameplay som tydligt visar...

GR Live: Norrländskt mys i Unravel

GR Live: Norrländskt mys i Unravel

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Denna tisdag bjuds det på mys i Gamereactor Live, vi tar oss nämligen an Coldwood Interactives hjärtevärmande plattformsspel Unravel. Det har mötts med fina betyg och...

Lokala svenska musiker tonsätter Unravel

Lokala svenska musiker tonsätter Unravel

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Den 9 februari är det äntligen premiärdags för EA:s och utvecklaren Coldwood Interactive urmysiga norrländska äventyr Unravel. Och de som har EA Access till Xbox One kan...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy