Utannonseringen av Guerrilla Games nya IP som går under namnet Horizon: Zero Dawn var som vi säkert alla kommer ihåg en gigantisk succé på årets E3-mässa, och likaså på Gamescom i början av förra månaden. Men utvecklaren låter sig inte luras av förväntansfulla fans som nästintill kräver information och diverse uttalanden om spelets innehåll, utan väljer istället att lägga på locket med hopp om att spelet i sig ska bli mer intressant att uppleva i slutändan. Senior Producer Mark Norris tillsammans med sitt team ser mycket hellre att fans får en chans att spekulera på egen hand och skapa sina egna teorier om hur allt kommer att utspela sig, än att man på Guerrilla själva ska riskera att presentera för mycket info och på så sätt förstöra själva överraskningsmomentet. Speciellt när det gäller nyheter kring storyn och protagonisten Aloy och hennes relation med alla typer av maskiner som omger henne. Något som i Norris ögon oftast stjälper mer än det hjälper spelet med facit i hand. Såhär sade han:
"You will know everything about the Old Ones and you will also find out where the machines are and why. You will also learn about the relationship between Aloy and the machine. But I'm not going to say anything about it in advance. Players should experience it all themselves and find out."
Avslutningsvis så passade han även på att skicka en liten passning till Bethesda angående deras marknadsföring för höstens kommande stortitel Fallout 4:
"There isn't a greater Fallout fan than me, I always talk a lot about Vault-111 and I even have a Vault 111-Hoodie. And they have showed in the trailer when the bomb struck. And I said, no, why did you do that? You ruined the whole mystery for me that Fallout always had."
Information som vi dock har fått ta del av angående Horizon: Zero Dawn, är att det släpps exklusivt till Playstation 4 någon gång under nästa år.