Under gårdagen släppte Braid-gubben Jonathan Blow sin andra titel; The Witness, och här ställs vi mot hundratals kniviga gåtor i vad som ser att bli årets överlägset fiffigaste pusselspel. The Witness är svårt, smart och ambitiöst. Det håller dig aldrig i handen, underminerar aldrig din intelligens och förolämpar aldrig spelaren genom att pressa ned övertydliga tutorials ner i halsen på en. Detta är idag ovanligt och Jonathan Blow har pratat lite med hur han ser på detta, på dagens spelindustri, i en intervju med nyhetssidan VG247.
Jonathan Blow om spelindustrin 2016:
"My design processes are driven by my own internal compass rather than trying to satisfy some goal imposed externally. But I do have some kind of ideal player in mind when I design games. That player is inquisitive and likes to be treated as an intelligent person."
"I think that the game industry generally is too reactionary about what players think about their games, and gets into this habit of smoothing things down with sandpaper any time a player doesn't like something, so that eventually all that is left is a kind-of-bland smooth surface."
Gamereactors recension av The Witness publiceras (dessvärre) först nästa vecka då vi fick spelet först på releasedagen.