Svenska
Gamereactor
nyheter
Mad Max

Historien bakom det nedlagda Mad Max-spelet från 1999

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Här kommer lite långläsning.

Förra året släpptes filmen Mad Max: Fury Road, hela trettio år efter det att föregångaren Mad Max: Beyond Thunderdome hade release år 1985. I fjol släpptes även spelet Mad Max som är blott det andra spelet med den tämligen ilskna vägkrigaren i huvudrollen. Det första var ett högst mediokert och även det självbetitlade spel, baserat på Mad Max 2 till Super Nintendo-konsolen år 1990. Dock kunde det varit annorlunda. Ett spel-projekt med namnet Mad Max: Asylum var nämligen ett kort tag under utveckling år 1999 och då av ingen mindre än dåtida storstudion Melbourne House. Detta rapporterar nämligen spelsidan Kotaku om i en nysläppt intervju med spelets tidigare utvecklare.

Filmregissören och mannen bakom Mad Max, George Miller var dock för stunden inte alls sugen på mer licensspel efter det misslyckade Snes-äventyret även om flertalet studios ska ha ständigt hört av sig och frågat om de fick göra ett försök. Miller sa blankt nej till alla, och så även till Melbourne House ledda av Bruno Bonnell, överchef för InfroGames som tidigare köpt upp den australienska utvecklaren. Men den gode Bruno lät sig inte slås ner av bakslaget utan beordrade istället sina nyköpta spelutvecklare att släppa allt de gjorde för stunden för att under tre månader fokusera enbart på ett nykomponerat Mad Max-spel med förhoppningen att Miller skulle ändra sig när han såg arbetet bakom.

Melbourne House började därmed jobba på ett actionspel satt i den sargade ödemarken och de knåpade såväl fram diverse trailers, konceptkonst, story-förslag och en kort spelbar demo. Allt på bara nittio dagar.

Spelet skulle sedan som redan nämnt kallas Mad Max: Asylum och skulle äga rum en bra bit efter händelserna i Beyond Thunderdome. Karaktären Max skulle återigen vara en trasig man som dock i spelets inledning väcks till liv när han räddar en flicka runt samma ålder som hans förlorade son skulle varit i samt med samma namn som sin forna fru. Spelet skulle sedan ta en tillbaka till den så kallade Thunderdome-platsen där han bland annat skulle träffa en äldre version av Feral Kid från originalfilmen samt ta sig an en kannibal-skurk som trodde han kunde erövra folks förmågor om han åt upp deras kroppsdelar. Max skulle även under äventyrets gång ha en hund vid sin sida, en fyrfoting vän som skulle vara den enda i spelet den gamle surkusen egentligen brydde sig om.

Mad Max: Asylum blev dock inte av. De ordnande visserligen ett möte med Miller som verkade såväl imponerad som nyfiken av allt arbete de lagt ner men mer än så blev alltså inte. Melbourne House fick dock under mötet veta som lite kuriosa att Miller för stunden jobbade på vad som 16 år senare skulle bli den slutgiltiga versionen av filmen Mad Max: Fury Road.

Varför sedan spelet inte godkändes kan vi inte svara på även om en händelse under mötet sticker ut något, vilket kanske kan ha vägt över till den negativa sidan. Utvecklarna hade nämligen med sig ett femhundrasidortjockt häfte innehållandes all information de hade jobbat på och när George Miller bad att få ta sig titt slog han upp en sidan med texten:

"Why Mad Max Beyond Thunderdome Sucks."

Miller ska ha pausat av synen av den något kaxiga titeln innan han bröt den pinsamma tystnaden som följde med ett leende och orden:

"Don't worry I know its failings more than anybody."

Låter spelkonceptet som något du skulle vara intresserad utav eller var det kanske bäst att spelet inte blev av?

Mad Max
Galne Max a la 1999

Relaterade texter

Mad MaxScore

Mad Max

RECENSION. Skrivet av Oliver Thulin

Skaparna av Just Cause fick i uppdrag att ge liv åt Max Rockatanskys vansinniga värld i spelformat. Oliver Thulin fick i uppdrag att ta reda på hur väl de lyckats...

6
Ny omgång av Sonys julrea

Ny omgång av Sonys julrea

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Den första omgången av Sonys 12 minireor till Playstation 4 är över, och nu är det dags för en ny omgång. Det betyder i klartext att du nu kan surfa över till...

Gamereactors egna Mad Max-bilder från PC

Gamereactors egna Mad Max-bilder från PC

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Vi har som bekant publicerat vår recension av Avalanche Mad Max idag. Ett spel fyllt av sand, motorolja, krom och ond bråd död. Som vanligt uppstår diskussioner om vilket...



Loading next content