Svenska
Gamereactor
nyheter
Far Cry 5

Därför finns ingen mini-map i Far Cry 5

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Ubisoft vill att vi vässar våra sinnen och utnyttjar vår upptäckarglädje. För när Far Cry 5 släpps till våren kommer det inte finnas någon hjälpande mini-map att snegla på i jakten på nästa checkpoint eller svårhittad hemlighet. Funktionen som finns i majoriteten av dagens spel är nämligen borttagen och nu förklarar Ubisoft-höjdaren Drew Holmes (i en intervju med Gamingbolt) om beslutet, och det hela verkar koka ner till att utvecklaren vill ha en större närvaro i spelvärlden samt ett mer levande progressionssytem:

"We really want to focus on exploration with a sense of 'I'm not sure what to do or where to go'. The removal of the mini-map was so you're not staring at a little corner of your screen saying 'what's new in the world?' You've got to actually pay attention to the world and the art side is doing a good job of making sure there are good landmarks to orient yourself ... It becomes more [or] less the game guiding you on where to go, and more of you saying 'where do I want to go, what do I want to do today?'"

Holmes förklarade även hur valet av ett fiktivt Montanta som skådeplats hjälpte utvecklaren att äntligen montera ner spelseriens tidigare förekommande "torn-moment":

"I think when you set a game in a more familiar setting like Montana, we wanted to compare it to 'what would I do in this situation?', I'd have to go and try and meet some locals, see if they'd do anything. Or go to a town and see if there's anything to do around there. So the goal really was to get rid of the towers as a way of forcing me to interact with the people, pay attention to my surroundings. And sort of intuitively figure out 'well, if there's a town here, there's a gas station down the road', so everything sort of feels like a believable world".

Hade de velat ha en så kallade mini-map i ena hörnet, eller tror du att avsaknaden kan lyfta spelupplevelsen?

Far Cry 5

Relaterade texter

Far Cry 5Score

Far Cry 5

RECENSION. Skrivet av Kim Jakobsson

Kim har spenderat merparten av helgen bland de soldränkta granskogarna i Montana, med en galen kult som vill göra slarvsylta av allt som kommer i deras väg...

7
Rykte: Ubisoft Toronto arbetar på Far Cry 6

Rykte: Ubisoft Toronto arbetar på Far Cry 6

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Far Cry 5 blev Ubisofts mest framgångsrika titel denna generation, och att de därmed filar på en uppföljare är kanske inte så konstigt. Via en självutnämnd insider på...

0
GRTV spelar Far Cry 5: Lost on Mars

GRTV spelar Far Cry 5: Lost on Mars

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Varje veckodag (och ibland helger, men bara om vi känner oss givmilda och arbetstokiga) sänder vi klockan 16:00 något som sedan 2014 har kallats för Gamereactor Live....



Loading next content