Svenska
Gamereactor
nyheter
Far Cry Instincts

Smygtest av Far Cry Instincts i Stockholm

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

I fredags lät vi fyra av våra läsare och medlemmar här på Gamereactor.se testa Far Cry Instincts till Xbox som släpps nu på fredag. Förutom chansen att testa spelet hos EB Games i Gallerian (Stockholm), kommer vinnarna att erhålla varsitt exemplar av spelet och ett Xbox Live-kit lagom till dess att spelet släpps. Extra lämpligt då vi på Gamereactor inom kort kommer att arrangera en Far Cry Instincts-turnering över Xbox Live med en resa för två till Hawaii som förstapris.

HQ

Så här beskrev Jimmy Olsson (Hizumi här på Gamereactor.se) smygtestet:

När jag kom in på Eb-Games i stockholm så kändes det lite pirrigt. Jag var en av dom som hade vunnit Far Cry Instincts tävlingen och jag kom ungefär en kvart innan. Efter ungefär tio minuter så kom b
Benke och jag gick fram och hälsade medans han mixtra med Xboxen. Efter ungefär fem minuter så slöt sig de andra vinnarna runt Xboxen. Jag hade själv inte några större förväntningar på Far Cry men vad jag upplevde var mer än jag väntat! Grafiken var slående i mitt tycke! Introt var mycket bra och visade sann action känsla! Och jag måste säga att vattnet är nog det snyggaste jag sett till konsol hittills!

Det första som vi fick se ur Far Cry Instincts var hur alla kontroller fungerade och lite fineser som man kunde göra. Till exempel så var det kul att sätta upp en fälla och se när en fiende fick den i ansiktet och flög en bra bit. Kontrollen måste jag säga var lite si och så. Jag tyckte att det var lite svårt att styra i början men man vande sig men jag tyckte att i vissa moment så skulle det kunnat vara mycket bättre. Som att i en pressad situation så kan man glömma bort att trycka på andra avtryckarknappen för att skjuta med det andra handsvapnet. Likadant tyckte jag att det var när man skulle få tag på en kulspruta som var absolut omöjligt först och tog en stund att uppfatta att man behövde hålla in den blå-X knappen istället för bara ett snabbt knapptryck som skulle göra att man slapp att dö på samma ställe ungefär tio gånger.

Men sen så kan jag hålla med Benke när han sa att: "Det är annorlunda här än hemma.", eftersom det var allt för ljust och svårare med koncentrationen. Multiplayer tyckte jag själv var riktigt roligt! Hade varit bättre om det hade varit lite mörkare i lokalen men det var en kul match som vi alla fick spela. Öljudet tyckte jag var väldigt maffigt och när action kom in i bilden så fylldes högtalarna av metal slingor som är då helt i min smak. Jag hade det riktigt kul och jag hoppas de andra tyckte det samma.

Marcel Knudsen (navyseal) skriver så här om spelet:

Far Cry Instincts var en gaska blandad upplevelse. Grafiken och början var helt underbar. De scriptade i början var bra, och trots att grafiken till Xbox spelet inte går att jämföra med PC förlagan, är de bland det snyggaste jag sett till Xbox. Kontrollen tycker jag generellt var bra. Lite ryckig och oprecis, men klart godkänd. De kändes som att spelet utnyttjar knapp kombinationerna på ett bra sätt, samtidigt som de blev lite rörigt i början, men de är väl något man lär sig med tiden.

Överlag känns Far Cry Instincts som ett mycket bra spel som borde tillfredställa alla de som har suktat efter PC-spelet men inte har tillräckligt med hårdvara för att göra spelet rättvist. Dock ser jag inget som skulle rättfärdiga ett köp för de som redan har PC-spelet och tillräckligt med hårdvara. Varken storymässigt, grafikmässigt eller kontrollmässigt kan Xbox spelet mäta sig med PC-spelet, vilket kanske inte var tanken heller, men jag skulle nog endast köpa spelet om jag hade lite pengar som ligger och inte vet vad jag ska göra av med. Dagen i övrigt var mycket angenäm. Kändes otroligt trevligt att vinna, och att träffa Benke och andra forumiter från GR är alltid trevligt.

Erik Blohmé (westost) hade även han en åsikt om spelet:

Jag kom till EB Games i Gallerian och det dröjde inte länge förrän Benke dök upp och satte i Far Cry Instincts i ett Xbox i butiken. Först turades alla om att spela one-player läget och jag blev ganska imponerad av hur snyggt dom hade lyckats konvertera spelet till Xbox, såg nästan lika bra ut som till PC, iallafall utomhusmiljöerna. Kontrollen fungerade också bra när man lärt sig alla knappar och kommandon.

Det var charmigt att man kunde ha två exemplar av ett vapen framme samtidigt för dubbel effekt, inget nytt direkt men alltid trevligt för en vapenromantiker. Jack Carvers röst är utbytt (inget negativt om ni frågar mig) och Valerie ser ut som en helt ny tjej. Multiplayerläget på splitscreen var sisådär bra, men det funkar nog bättre på Xbox live. Jag spelade inte tillräckligt länge för att få ett riktigt helhetsintryck, men det verkade ganska lovande.

Ismail Kartov (Creative_HALO) tyckte följande:

Jag kom in i Traditionbutiken (EB Games numera) och såg Far Cry Instincts. Jag provade spelet i dess multiplayerläge och det var ett väldigt häftigt spel. Det som var grymt var att man kunde ha dubbla vapen, grafiken var snygg och ljuden var bra. Miljön var grym, banan utspelades antagligen i djungeln för det var en massa växter. Det var roligt att pröva spelet men det är definitivt inte lika bra som Halo 2. Det är ett grymt spel i multiplayerläget.Om jag skulle ge betyg till spelet så skulle jag ge det 7/10.

Far Cry InstinctsFar Cry InstinctsFar Cry InstinctsFar Cry Instincts

Relaterade texter

Far Cry InstinctsScore

Far Cry Instincts

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Jack Carvers våldsamma solsemster fortsätter i Xbox-exklusiva Instincts och Petter har skjutit solbrända legoknektar för brinnande livet...



Loading next content