Få saker är lika heta just nu i spelvärlden som mikrotransaktioner. De trycks in överallt och gör att vi uppmuntras betala för att få spela våra fullpristitlar. Nyligen försvarade Göteborgsbaserade Ghost Games (Need for Speed Payback) idén, men alla utvecklare håller inte med om att det är en bra variant. Ta Gearbox-chefen Randy Pitchford till exempel.
På Twitter kommenterar han fenomenet såhär:
"At least one decade ago, I began saying that the relationship we should strive to have with one another is the relationship between an entertainer and an audience. The relationship we need to avoid in our medium is like the relationship between a tobacco company and an addict.
Gamers aren't interested in services, we're interested in fun. Sometimes a service is a necessary piece of scaffolding for some types of games, but it isn't the goal - it's a tool. At Gearbox, I advocate GaaH - "Games as a Hobby" - as our label for the idea."
Det återstår att se om Pitchford kommer kunna hålla detta honnörsord med tanke på att Take-Two (som äger utgivare 2K Games) utlovar mikrotransaktioner i alla spel. Det verkar åtminstone rimligt att de inte blir alltför vanliga i Borderlands 3.