Svenska
Gamereactor
nyheter

Rapport avslöjar usla arbetsförhållanden hos Telltale

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Telltale Games är kända för att i ett högt tempo leverera äventyrsspel som håller en förvånansvärt hög kvalitet. Nyligen sparkades dock en del av styrkan efter sjunkande försäljning och nu kommer lök på laxen i form av klagomål på usla arbetsförhållanden. The Verge skriver att de har dussintals med källor som jobbat på företaget, vilket till stor del sägs bero på avundsjuka från ena grundaren och tillika chefen Kevin Bruner, som känner sig förbisedd av allt beröm som Sean Vanaman och Jake Rodkin fått efter The Walking Dead.

Det fick både both Vanaman och Rodkin att hoppa av. De grundade istället Campo Santo som levererade succén Firewatch, vilket gjorde Bruner ännu mer upprörd. I rapporten kan vi bland annat läsa:

"Those who stayed as project leads often felt that they were no longer trusted to do their jobs, and were shuffled to the side in favor of giving Bruner the limelight."

Bruner själv förnekar dock och säger till The Verge:

"All Telltale productions were truly team efforts and I thought it was important that they be presented that way. Developing any game is an enormously complicated endeavor with many people working together to make it happen. This is particularly true when you make a five-episode series, with five sets of leads (writing, design, art, chore, etc.)."

Genomgående i rapporten framgår att Bruner beskrivs som besatt av detaljstyrning samt en "creative bottleneck".

Rapport avslöjar usla arbetsförhållanden hos Telltale


Loading next content