Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
nyheter

Fler detaljer om Mafia III-utvecklarens nedlagda Rhapsody


Facebook
TwitterReddit

Vi rapporterade nyligen om stora uppsägningar från Mafia III-utvecklaren Hangar 13, som vid tillfället jobbade på ett actionspel i tredjeperson som skulle blanda strid och musik på ett nytt sätt. Via Kotaku har vi fått fler detaljer, inte minst ett namn. Spelet skulle heta Rhapsody och var tydligen tänkt att bli starten på en ny spelserie.

Det skulle utspelas i Berlin under 80-talet där vi spelade som en rysk jude, vars föräldrar mördats i sovjetiskt arbetsläger. Själv räddades protagonisten av amerikanerna och blev senare rekryterad till spionorganisationen Rhapsody:

"It was hitting a lot of the beats we were good at. Like Mafia III, this game would put you in the shoes of someone who was treated as subhuman by the people around him and thought largely in terms of vengeance. He's doing missions, trying to save the world and get revenge on whoever killed his parents, trying to decide between the personal good and the public good."

Tydligen skulle spelet påminna om Kingsman-filmerna "without the really goofy shit". Bland annat skulle en spionbil användas för att ta sig mellan Öst- och Västtyskland där mängden föremål du kunde smuggla med dig mellan länderna av naturliga skäl var begränsad, vilket tvingade dig prioritera. Originalkonceptet modifierades senare och spelmekaniken involverade då musik efter att huvudpersonen lärt sig spela piano tack vare sina föräldrar.

Som spelare kunde du gå in i ett Detective Mode genom att lyssna på musik, men allt detta slopades sedan ledningen byttes från Hangar 13: Berlin mot San Francisco. Istället för en spion blev det en superhjälte och "the concept was using music as a weapon" istället för detektivarbete:

"You'd be listening to, say, Survivor's Eye of the Tiger. Press buttons on the controller at the right time, and you'd summon an actual tiger to help you in a fight. Another idea, described to me by a different person on the team, involved taking riffs and song stems from a variety of tracks and combining them all to create different abilities. "

Sedan kom nämnda uppsägningar och försvårade för Hangar 13 samt givetvis påverkade Rhapsody negativt. Och ledningens nya idéer för spelet verkade mest krångla till det och en utvecklare säger:

"A year into it, most of us still didn't get what the concept was."

Därefter fick Hangar 13 i uppdrag att göra ett nytt Bioshock-spel, vilket såklart gjorde Rhapsody-teamet ännu mer frustrerade och förra månaden kom en ny våg uppsägningar och Rhapsody lades ner för gott.

Hur tycker du originalidén för spelet lät?

Mafia III släpptes i oktober 2016.

Tack Kotaku.