Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
nyheter
The Last of Us: Part II

Mängder av ny information om Last of Us II


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Nu när pulsen har gått ned sedan Sonys... Eller nej. Pulsen har sannerligen inte gått ned sedan vi fick se en av världens genom tiderna bästa demouppvisningar på en konsoltitel, och just därför har vi skitit i kafferepet och istället sammanfattat en 40 minuter lång E3-intervju med Naughty Dog till text här nedan. Om du är väldigt intresserad av spelet ska du självklart kolla igenom intervjun själv, vilken du hittar här, men om tiden inte räcker till kan du läsa vår sammanfattning här nedan:

Stridsmekaniken:
För att göra mer intressanta och krävande strider kommer Ellie att behöva slåss mot flera ruskprickar samtidigt. Hon behövde därför utrustas med ny spelmekanik, exempelvis att kunna ducka och utföra de andra stiliga rörelserna vi såg under Sonys E3-natt. Naughty Dog vill ge spelaren stora möjligheter till kreativt spelande. I det första Last of Us fanns det ju flera olika tillvägagångssätt för att ta sig förbi fienderummen och det har storstudion byggt vidare på för att tvinga oss att bli ännu mer kreativa för att komma vinnande ur ett slagsmål.

Vi såg att Ellie kunde gömma sig i gräset när hon spanade på barbarerna som utförde en regelrätt åderlåtning på en stackare som var upphängd i en lyktstolpe. Hon kommer dock inte vara helt gömd så fort hon skuttar ned i ett buskage, utan fienderna kan fortfarande upptäcka henne beroende på hur tjockt eller högt gräset är. Det finns också en dedikerad knapp för att hoppa i Last of us Part II för att öppna upp striderna vertikalt. Naughty Dog förtydligade att på papperet låter förbättringarna de har gjort som väldigt små, men väl i spelet så tillför dem desto mer. Ellie kan nu klämma sig igenom små utrymmen vilket ger oss möjligheten att anfalla fienderna från sidan på helt andra sätt än vad som har varit möjligt tidigare

Miljöerna:
Last of us Part II är ett stort spel. Ett riktigt, stort, spel. Det ser ut som att det kommer bli deras största någonsin enligt Druckmann. Det är inte tal om någon öppen spelvärld, utan progressionen är fortfarande linjär som i originalet, men i områden dedikerad till strid (som parkeringshuset vi såg i demot igår) ska det finnas fler valmöjligheter för hur vi kan ta oss igenom dem. Naughty Dog har också gjort en kraftansträngning för att de olika miljöerna inte ska kännas uppdelade i områden dedikerade till enbart utforskande, eller för strid. Deras poäng är att ett robust fiendemöte ska kunna lura bakom varje hörn. I det första Uncharted var det exempelvis fruktansvärt uppenbart när det vankades skjutande då de meterhöga betongsuggorna alltid fanns på plats vid krutkrigen, och likadant så kan det vara väldigt enkelt att som inbiten spelare räkna ut när vi kan slappna av respektive vara på helspänn.

The Last of Us: Part II

Den artificiella intelligensen
I original-Last of Us fanns det i princip en telepatisk kommunikation mellan fienderna. Så fort en av dem upptäckte Joel så visste alla att det lurade omkring en skäggig skogshuggare i deras närhet. För att komma ifrån just den orealistiska känslan har Naughty Dog stoppat in krav på kommunikation i den artificiella intelligensen, så det är inte förrän en fiende skriker som polaren borta i horisonten förstår att någonting är på gång och lubbar till undsättning.

Fiendefloran:
Utöver vänliga människor, kommer det fortfarande finnas livsfarlig zombiesvamp på två ben? Druckmann bekräftade att de infekterade fortfarande finns kvar. I Last of Us, beroende på hur länge infektionen hade suttit i kroppen så kategoriserades fienderna till Runners, Stalkers, Clickers och Bloaters. I tvåan kommer det ytterligare klasser (vilket vi självklart hade räknat med även om Druckmann vänligt nog bekräftade saken). De kommer dock att vara designade på ett jordnära och realistiskt sätt utefter den värld som tvåan utspelar sig i.

"Crafting":
Det kommer gå att bygga ihop ammunition, och även olika typer av pilar vilket vi såg i demot. Vad vi däremot inte kommer få är en hel uppsjö av olika vapen och användbara pryttlar. Deras huvudpoäng är att det ska finnas många olika kreativa användningsområden för en mindre mängd med saker. Då hutlös spänning och stress är en stor del av nya Last of Us ska det vara möjligt att på ett enkelt sätt snickra ihop ett livsnödvändigt tillhygge i sista sekund - något som inte hade varit möjligt om listan över tillverkningsbara saker sträckte sig flera meter.

The Last of Us: Part II

Berättelsen:
Demot utspelar sig i Jackson, fyra år efter att Last of Us avslutades. Ellie är en del av en grupp vars uppgift är att hålla byn trygg. Joel är fadersfiguren som nämns i trailern, men varken Druckmann eller de andra två Naughty Dog-snubbarna ville prata om vart Joel håller hus för tillfället, bortsett från att han finns någonstans i Jackson. Alla i byn har en tilldelad roll där Ellie, Dina och Jessie har som uppdrag att patrullera omkring för att skydda invånarna.

Släppdatumet:
Naughty Dog har lärt sig sin läxa. De kommer inte att avslöja någonting, förrän de känner sig riktigt nära att färdigställa liret.

The Last of Us: Part II
The Last of Us: Part II
The Last of Us: Part II
The Last of Us: Part II