Svenska
Gamereactor
nyheter

"Singleplayer-DLC säljer sällan speciellt bra"

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Multiplayerspel brukar få högvis med nytt innehåll av olika slag, medan det är desto mer ovanligt till singleplayertitlar fokuserade på story. Vi vet såklart sedan tidigare att singleplayerinnehåll är tämligen dyrt att utveckla, men nu visar det sig att det dessutom inte säljer speciellt bra.

Det är Kotakus nyhetsredaktör Jason Schreier, som har ett av spelvärldens bästa kontaktnät, som via Twitter skriver att han hört flera utvecklare genom åren som förklarar att detta helt enkelt inte är populärt, vilket är orsaken till att många expansioner istället släpps som separata titlar:

"Something I've heard from a fair number of developers over the last few years is that single-player story DLC doesn't often sell very well. That's why we've seen DLC for the likes of Dishonored 2 and Uncharted 4 morph into stand-alone games."

Detta är såklart bara en av flera orsaker till varför allt fler utvecklare gör multiplayerspel, men varför tror du att DLC till sistnämnda är mer populärt än motsvarande till singleplayer?

"Singleplayer-DLC säljer sällan speciellt bra"


Loading next content