För fyra år sedan slog ett gäng spelutvecklarveteraner från Guerilla, Sony Japan Studio och Ea ihop sina påsar och bildade studion Friend & Foe, förmodligen med ambitionen att sätta ihop ett mörkt och mystiskt spel tillsammans. För det är precis vad de har gjort. Vane är mörkt, fåordigt, mystiskt. Inte ens under en 10-minutersuppvisning på PSX-galan förrförra året lyckades programledaren få ut några avgörande detaljer om vad spelet egentligen går ut på, och det får oss förstås att hungra något brutalt efter liret. Inget är sexigare och mer oemotståndligt än det mystiska, det okända.
Matt gjorde dock ett långt inlägg på Playstation-bloggen igår där det framkommer lite mer information om vad som väntar. Vi startar äventyret som en pippifågel i jakt på att avtäcka ett okänts land mysterier. Med tiden kan flygfät transformera sig till en liten pojkvasker med hjälp av en guldig substans, som i sin tur också har kraften att förändra den omkringliggande världen.
Vi vet inte riktigt vad vi ska förvänta oss, men vi räknar med en recensionskod under morgondagen och återkommer så klart om ett par dagar med en mustig text - förhoppningsvis komplett med åtminstone något stycke om vad Vane egentligen handlar om.
"A desert stretches before you, vast and mysterious. You're a black bird, perched on a branch, swaying in the gentle breeze. The lands before you roll outward, and here and there old ruins jut out from the sand, signs of some previous habitation. You take wing, and soar across the land in search of the hidden keys that turn this world..."
Källa: Playstationbloggen.