Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
nyheter
Halo 4

Borderlands-studion var nära att utveckla Halo 4

En gång i tiden så utvecklades Halo-serien av Bungie, men efter att mästerverket Halo: Reach hade skeppats iväg lämnade den blivande Destiny-studion Microsoft och Mästarchefen för att istället söka nya betesmarker tillsammans med Activision. Halo-följetongen behövde således en ny utvecklare runt 2010 och valet föll i slutändan på den nykomponerade studion 343 Industries, men det var dessförinnan långt från glasklart att den älskade spelserien skulle skötas av ett internt team inom Bill Gates monsterföretag. I en intervju med IGN berättar nämligen nuvarande Halo-bossen Bonnie Ross att Microsoft såg över möjligheten att låta en tredjepartsutvecklare tackla Ringvärldarnas öde, och den som var närmast att landa kontraktet var Borderlands-snickrarna borta hos Gearbox Software.

Gearbox var nämligen redan bekanta med att arbeta med Halo då de stod bakom PC-porten av Halo: Combat Evolved, och med succén Borderlands från 2009 i ryggen var ett samarbete inte allt för långt borta. Uppgörelsen uteblev dock som bekant och Microsoft valde slutligen att skapa 343 Industries som sedan dess har släppt Halo 4, Halo: The Master Chief Collection, Halo 5: Guardians samt att de arbetar i detta nu på Halo Infinite. För Gearboxs del så släppte man Borderlands 2 år 2012 och blandade sedan den kompotten med mindre smickrande insatser som Duke Nukem Forever, Aliens: Colonial Marines och Battleborn.
Tänk va världen kunde sett annorlunda ut.

Halo 4

Tack Destructoid

Relaterade texter

Halo 4Score

Halo 4

RECENSION. Skrivet av Mathias Holmberg

Fem års väntan är äntligen över. Ny spelutvecklare, ny trilogi. Halo 4 är här, och Gamereactor har givetvis delat ut betyg...



Loading next content