Project Ragtag, vilket var kodnamnet på det Star Wars-spel Amy Hennig och Visceral Games jobbade på, blev som bekant nedlagt av EA. Då hette det att EA ville skapa ett mer öppet spel och EA Vancouver fick ta över utvecklingen. Nu har Hennig gett sin version om varför spelet lades ner, och hon delar inte EA:s uppfattning utan säger att det helt hade att göra med Games as a Service-modellen.
Det är i en intervju hos Venturebeat Hennig säger:
"I think that where EA is at right now, they're looking more at games as a service, the live service model. More open world stuff, trying to crack that nut, versus this more finite crafted experience.
We were trying to make sure that we built in other modes and extensibility and all that stuff. But the fundamental spine of the thing was more like Uncharted than one of these open world, live service games. That's a big gap to cross."
En tid efter att EA Vancouver lade ner spelet lades det ner på nytt, och den gången sade EA istället att spelet var för stort. Det återstår att se om EA är villiga att satsa på singleplayer igen, eller om de hellre fokuserar på enbart Games as a Service-titlar som Anthem. Vad tycker du om allt detta?