Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
nyheter
God of War

God of War-utvecklarna ville till en början inte ha med Kratos

Idag vore ju en God of War-titel utan gudadräparen Kratos helt otänkbart, men tidigt under utvecklingen av det senaste succéspelet ville en del utvecklare göra sig av med den tvärilskne greken för gott. Detta avslöjade God of War-veteranen Cory Barlog under en panel i den pågående Gamelab-tillställningen, som menade att utvecklarna helst av allt ville se en ny protagonist.

"Early in discussion, people were saying we had to get rid of Kratos. It was like, 'he's annoying, he's done'," berättade Barlog. "They did not like the character. They wanted a new character. It took a lot of convincing to make them think it was a good idea."

Barlog menade att det inte var meningen att det skulle vara lätt att älska karaktären och till slut bevisade Barlog att det fanns fler nyanser än blodrött hos Kratos, som med hjälp av sonen Atreus hittade nya faderliga och mänskliga sidor hos den trötte krigaren. Att ge Kratos en son var dock inte heller en populär idé enligt Barlog, där utvecklarna till en början hade svårt att se vad Atreus tillförde till spelet.

"There was a point where we were going to cut Atreus completely. It was mostly due to the budget," fortsatte Barlog, som sedan tillade att det gick så långt att han till och med skapade en God of War-pitch utan Atreus som "back up". Men slutresultatet talar såklart för sig självt och spelet har för tillfället sålt över 10 miljoner kopior. Vad tycker du om Kratos karaktärsutveckling hittills?

God of War
Boy!

Tack Eurogamer