Svenska
Gamereactor
nyheter

Massor av spännande detaljer om Playstation 5

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Sony lät tidigare idag officiellt utannonsera Playstation 5, vilken släpps sent nästa år (också bekräftat). Via Wired får vi nu veta ytterligare lite matnyttigt om vad Sony har på gång.

Först och främst har hårdvaruarkitekten Mark Cerny slagit fast att Ray Tracing-stödet inte är en mjukvarugrej, utan "acceleration in the GPU hardware". Som tidigare varit känt, slås återigen fast att den kommer ha en SSD-hårddisk för att eliminera laddningstider. Cerny säger:

"If you look at a game like Marvel's Spider-Man, there are some pieces of data duplicated 400 times on the hard drive."

Spelen kommer levereras på 100 gigabyte stora optiska diskar och konsolen kommer även stödja 4K-film på Blu-ray (som Xbox One S och Xbox One X). Det kommer heller inte installeras spel på samma sätt som tidigare. Cerny förklarar att "rather than treating games like a big block of data, we're allowing finer-grained access to the data". Det betyder alltså att enbart vissa delar av ett spel kan installeras såsom exempelvis multiplayer.

Även användargränssnittet har gjorts om och Cerny fortsätter med att berätta att "multiplayer game servers will provide the console with the set of joinable activities in real time. Single-player games will provide information like what missions you could do and what rewards you might receive for completing them—and all of those choices will be visible in the UI. As a player you just jump right into whatever you like."

Hur användargränssnittet ska se ut kommer Sony avslöja mer om i längre fram, men patenten håller på att godkännas i skrivande stund. Handkontrollen har heller inte fått något officiellt namn ännu, men som vi skrev i dagens tidigare Playstation 5-nyhet, har den alltså haptisk återmatning och trigger-knappar där motståndet kan ställas in från spelutvecklarna och dessutom utlovas en bättre högtalare.

Handkontrollerna kommer använda USB-C för laddning, och trevligt nog utlovar Sony redan nu bättre batteritid än hos nuvarande handkontroller. Dessa är för övrigt tyngre än vanliga Dual Shock 4 - men lättare än en Xbox One-handkontroll med batterier i. Vidare avslöjas att Bluepoint Games (Shadow of the Colossus-remaken) jobbar på ett stort spel till Playstation 5 och högste chefen Marco Thrush säger:

"The SSD has me really excited. You don't need to do gameplay hacks anymore to artificially slow players down—lock them behind doors, anything like that. Back in the cartridge days, games used to load instantly; we're kind of going back to what consoles used to be."

Även Laura Miele, chief studio officer hos EA, har lite att säga om Playstation 5:

"I could be really specific and talk about experimenting with ambient occlusion techniques, or the examination of ray-traced shadows. More generally, we're seeing the GPU be able to power machine learning for all sorts of really interesting advancements in the gameplay and other tools. We're stepping into the generation of immediacy. In mobile games, we expect a game to download in moments, and to be just a few taps from jumping right in. Now we're able to tackle that in a big way."

Vi vet fortfarande inte hur konsolen eller dess handkontroll ser ut, men förhoppningsvis dröjer det inte alltför länge innan vi får veta mer. Är du redo för Playstation 5?

Massor av spännande detaljer om Playstation 5


Loading next content