Saber Interactive låter meddela att de i ett utslag av shoppinglusta nu köpt upp utvecklaren till Dakar 18, nämligen Bigmoon Entertainment. De byter nu namn till Saber Porto och jobbar i dagsläget på två outannonserade projekt till PC och konsol.
Bigmoon är en produktiv utvecklare som varit inblandade i 18 spel de senaste tio åren, och är därför en betydande uppgradering för det snabbt växande Saber som sedan tidigare även äger bland annat licensen för World War Z och gjorde remastern av Ghostbustes: The Video Game. Idag har de studios i fem olika länder samt utgivningskontoret i USA, vilket totalt blir 600 anställda.
Paulo Gomes, game director hos Saber Porto, kommenterar affären:
"We're absolutely thrilled to join the Saber family. Having worked closely together in the past, we hold a deep personal respect and appreciation for the company's forward-thinking leadership and well-rounded vision. We expect to triple our size by the end of 2020, ramping up in a big way to meet the needs of Saber's ever-growing gaming roadmap."
Matthew Karch, chefen för Saber Interactive, ville såklart också tycka till om nyförvärvet:
"Saber is always on the lookout for teams with creativity, passion and expertise, and the crew at Bigmoon is a perfect fit for our culture and ambitions. Paulo and the new Saber Porto will help us access talent in yet another thriving region, expanding our capabilities as a developer for both third-party IPs and our own original franchises."
Vad tänker du om Saber Interactives snabba expansion?